پدی واچ، اپلیکیشنی برای انقلاب در کشت‌وکار برنج

محققان دانشگاه سیدنی با همکاری «گروه مشاهدات زمین» و «موتور گوگل ارث» در حال توسعه اولین پلتفرم پایش بلادرنگ مزارع برنج در جهان هستند. این پروژه بلندپروازانه در رسیدن به هدف «گرسنگی صفر» که ازجمله برنامه 2030 سازمان ملل متحد در قالب اهداف توسعه پایدار است، کمک بزرگی خواهد بود.

برنج، غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهانی است و ده درصد از کل زمین‌های قابل کشت دنیا، به این گیاه اختصاص می‌یابد. ولی هنوز نقشه‌های دقیقی برای ارزیابی عملکرد جهانی این محصول کشاورزی و میزان زمین مورد استفاده آن وجود ندارد.

دانشمندان دانشگاه سیدنی در این خصوص می‌گویند: «داشتن اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد میزان برنج کاشته شده و مقدار محصولی که می‌توان از آن برداشت کرد؛ اهمیت بی‌بدیلی در رسیدن به امنیت غذا و آب جهان دارد»

آن‌ها می‌افزایند: «ما با همکاری شرکای علمی خود در آسیا، از موتور گوگل ارث برای ساختن اولین برنامه کاربردی موبایل با اطلاعات بلادرنگ و آنلاین استفاده خواهیم کرد. این برنامه کاربردی به کشاورزان، دانشمندان بخش کشاورزی، سازمان‌های غیردولتی و برنامه ریزان دولتی کمک خواهد کرد که مدیریت بهتری روی زمین‌های به‌کاررفته در کشت برنج داشته باشند و از امنیت غذایی جمعیت وابسته به این گیاه مطمئن شوند»

داده‌های بلادرنگ در این طرح، با استفاده از ایستگاه‌های زمینی در هند، چین، مالزی، اندونزی و ویتنام مورد راستی آزمایی و تأیید قرار خواهند گرفت. این کار به دانشمندان کمک خواهد کرد که پایش بلادرنگ خود را در سرتاسر جهان، مورد ارزیابی و تصحیح مداوم قرار دهند.

این پنج کشور روی‌هم‌رفته 40 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. همچنین هند، چین و اندونزی، سه کشور اول در تولید برنج جهان هستند و به‌تنهایی، 60 درصد نیاز به این محصول را پوشش می‌دهند.

برنامه کاربردی مورد اشاره که برای تلفن‌های همراه ساخته می‌شود «پدی واچ» نام داشته و به کشاورزان، محققان و متخصصان اقتصادی دسترسی به داده‌های زیر را ممکن می‌کند:

تعیین مقدار سطح زیر کشت برنج به‌صورت تقریباً بلادرنگ

تخمین میزان محصول تولیدی

مدیریت استفاده از آب و امنیت آن

بررسی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نظیر متان از مزارع برنج

توسعه خط‌مشی‌های مربوط به آموزش، رشد اقتصادی و موارد مشابه

 

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: اطلاعات منتشره دانشگاه سیدنی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا