بسته های خود مراقبتی از سوی وزارت بهداشت طراحی شده است

متاسفانه گاهی اوقات برداشت نادرستی از مفهوم خود مراقبتی می شود و مردم آن را با خود درمانی به اشتباه می گیرند؛ اقدام خود سرانه مصرف دارو نه تنها موجب درمان بیماری می شود بلکه می تواند عوارض و پیامدهای طولانی مدتی نیز به همراه داشته باشد.

خودمراقبتی عملی است که هر فرد از دانش، مهارت و توان خود استفاده می کند تا «به طور مستقل» از سلامت خود مراقبت کند. در واقع خود مراقبتی هسته و عامل اصلی تندرستی و رفاه مردم است که شامل اعمالی آگاهانه و هدفدار می شود که فرد با اقدام به انجام فعالیت های ورزشی، غذایی و ….  از سلامت جسمی اش نگهداری و نیازهای اجتماعی و روانی اش را برآورده می کند. اقداماتی که فرد با انجام آنها می تواند ناخوشی ها و وضعیت های مزمن زندگی اش را بهبود بخشند و از بروز بیماری ها و حوادث پیشگیری کند.

دکتر مژگان شریفان، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در این خصوص به سیناپرس گفت: خود مراقبتی در همه گروه های سنی( از کودکی تا کهنسالی) از اهمیت زیادی برخوردار است. خود مراقبتی در دوران کودکی بیشتر بر عهده والدین و مربیان مهد کودک است. در این دوران باید نسبت به علایم هشدار دهنده سلامت جسمی کودکان به والدین آموزش داده شود. در سنین نوجوانی نیز آموزش مسایلی مانند بلوغ و سلامت جنسی برای خود مراقبتی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

این دکترای تخصصی پزشکی اجتماعی و پیشگیری افزود: خود مراقبتی در دوران بارداری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. زنان باردار باید طی هفته های مختلف غربالگری شوند. اگر زنان باردار ملاقات های منظمی با پزشک و خود مراقبتی نداشته باشند، دچار عوارض بارداری مانند فشار خون می شوند. ابتلای زنان باردار به فشار خون حاملگی می تواند منجر به تشنج، سقط جنین یا ختم بارداری شود. گاهی عوارض بارداری حتی می تواند منجر به متولد شدن فرزندی مبتلا به اختلال رشد داخل رحم شود.

وی به اهمیت خود مراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های اسکلتی و عضلانی اشاره کرد و گفت: اکنون بسته های خوبی در زمینه طب ورزشی، طب فیزیکی و توان بخشی وجود دارد که هر فردی متناسب با شغل و شرایط جسمی و بدنی اش می تواند از آنها استفاده کند و اقدامات خود مراقبتی داشته باشد.

وی اظهارداشت: اکنون در سیستم نظام سلامت کشور بسته های خود مراقبتی بسیار خوبی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های مربوطه طراحی شده است اما اکنون ما در مرحله بازاریابی اجتماعی هستیم تا پس از اطلاع رسانی، مردم آگاه شوند که چنین بسته هایی وجود دارد تا بتوانند دستورالعمل های استفاده از آنها را فرا گیرند.

شریفان تصریح کرد: باید این اطلاع رسانی در مردم افزایش پیدا کند تا این پکیج ها جایگزین خدمات تخصصی نشود و خودسرانه اقدام به درمان خود نکنند.

به گفته وی، اگر اطلاع رسانی کافی درباره خود مراقبتی نداشته باشیم، این سوء برداشت به وجود می آید که خود مراقبتی جایگزین خدمات تخصصی و مراجعه به پزشک است در حالی که خود مراقبتی مکمل خدمات تخصصی به حساب می آید.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در پایان به سیناپرس گفت: بازاریابی اجتماعی برای خدمات خود مراقبتی، مهمترین مساله ای است که اکنون در نظام سلامت ایران وجود دارد. من تصور می کنم باید یک سیستم پایش و ارزشیابی برای ارایه این خدمات طراحی و اجرایی داشته باشیم تا مردم دریابند خدمات خود مراقبتی چقدر و در کجا می تواند موثر واقع شود. با راه اندازی این سیستم می توانیم پاسخگویی مطلوبی از کیفیت خدمات خود مراقبتی ارایه دهیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا