ورزش موجب افزایش تاثیر شیمی درمانی می شود

سیناپرس: دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا در مطالعه ای جدید بر روی موش ها به این نتیجه رسیدند که تحرک بدنی می تواند موجب تسریع اثرات شیمی درمانی بر روی تومورهای سرطانی شود.

این دانشمندان در ابتدا می خواستند اثرات ورزش بر جلوگیری از اثرات مخرب شیمی درمانی بر قلب را بررسی کنند. گفتنی است، شیمی درمانی با داروی رایج «دوکسوروبیسین» موجب آسیب به بافت قلبی شده و احتمال بروز ایست قلبی را افزایش می دهد. در واقع این دارو با وجود تاثیر مثبت در درمان برخی از انواع سرطان، موجب مشکلاتی برای قلب می شود.

پیش از این مطالعاتی انجام شده بود که نشان می داد انجام ورزش به صورت منظم پیش از شیمی درمانی می تواند سلول های قلبی را در برابر اثرات مخرب این شیوه درمانی محافظت کند. این تیم پژوهشی به دنبال بررسی تاثیر ورزش در حین دوره شیمی درمانی بود.

در این آزمایش از چهار گروه موش استفاده شد و همه این موش ها به سلول سرطانی آلوده شدند. سپس در یک بازه دو هفته ای، دو گروه از این موش ها داروی «دوکسوروبیسین» دریافت کردند و به دو گروه دیگر نیز دارونما تزریق شد.

در همین موقع، یک گروه از موش هایی که داروی واقعی دریافت کرده بودند و نیز یک گروه از موش های دریافت کننده دارونما به مدت 5 روز در هفته هر روز حدود 45 دقیقه بر روی تردمیل راه می رفتند.

پس از گذشت دوره سه هفته ای مشخص شد که سلول های قلبی موش های دریافت کننده دارو شیمی درمانی (اعم از آنهایی که ورزش می کردند و ورزش نمی کردند) دچار آسیب شده است. این آسیب شامل کاهش عملکرد قلبی و نیز افزایش قطر بافتی بود.

تا اینجای کار همه چیز بر خلاف فرضیه اولیه دانشمندان مبنی بر تاثیر مثبت ورزش بر حفظ بافت قلبی بود. اما در این میان یک یافته عجیب اعضای این تیم پژوهشی را شگفت زده کرد.

در این آزمایش مشخص شد تومور های موش هایی که شیمی درمانی دریافت کرده بودند ورزش می کردند بسیار کوچک تر از موش های تحت شیمی درمانی ولی بدون تحرک بود.

در واقع این آزمایش مشخص کرد که ورزش موجب افزایش تاثیر داروی «دوکسوروبیسین» در مبارزه با تومور ناشی از سرطان پوست می شود ولی در عین حال این تحرک بدنی تاثیر خاصی بر حفاظت از بافت قلبی ندارد.

هنوز مشخص نیست که چرا تحرک بدنی سبب افزایش کارکرد داروی شیمی درمانی در مقابله با تومورها می شود، ولی شاید افزایش میزان گردش خون بدن و در نتیجه، رسیدن خون بیشتر دارای دارو به سلول های سرطانی را یکی از دلایل احتمالی آن دانست.

در صورتی که پژوهش های بعدی بتواند اهمیت ورزش در افزایش اثربخشی شیمی درمانی را نشان دهد، می توان به نجات جان انسان های بیشتری در آینده امیدوار بود.

جزئیات بیشتری از این مطالعه را می توانید در نشریه American Journal of Psychology بخوانید. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و عرض خسته نباشید

    من الان دارم شیمی درمانی میشم میخاستم بدونم ایا میتوانم کلاس بدنسازی برم یعنی مضر نیست همچنین بگم جوری نیس ک ب من فشار زیادی بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا