شگفت‌ انگیزترین فرمان‌ های خودرویی که تولید شدند

از آنجا که فناوری ساخت خودرو قطعات جانبی آن از قرن نوزدهم تاکنون بسیار پیچیده‌تر شده‌اند ، امروزه استفاده از فرمان‌هایی با فناوری‌های مدرن که دکمه‌های زیادی دارند ، در خودروها رایج شده است اما در تاریخ تکامل فرمان خودرو، انواع عجیب و شگفت‌انگیزی نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها ایده‌هایی بسیار خلاقانه و برخی دیگر ایده‌هایی وحشتناک و غیرکاربردی بودند. در این گزارش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

خودروی Italdesign Orca مدل 1982

همان‌طور که مشاهده می‌کنید فرمان خودروی Italdesign Orca شبیه اسباب‌بازی یک کودک دهه 80 میلادی با نمایشگرهای دیجیتالی و دکمه‌های کوچک بود. به باور بسیاری از کارشناسان، این طرح صرفاً جنبه خودنمایی داشته و بسیار گیج‌کننده است.

شورلت اسپینر مدل 1940 – Chevrolet Spinner (1940)

در دهه 1930 و 1940 میلادی فرمان خودروها بسیار سخت و محکم بوده و هنوز فناوری فرمان هیدرولیک که به شما اجازه آسان چرخاندن فرمان را می‌دهد، ارائه نشده بود. راه حل شورلت برای برطرف کردن این مشکل، ارائه یك گزینه 12 و نیم دلاری به شکل یک تابنده مدور داخلی بود كه از نظر تئوری چرخاندن فرمان را آسان‌تر می‌کرد. از نظر فنی اما این طرح شکست خورده و استفاده از آن ممکن نبود، به همین دلیل این مدل فرمان فقط برای دو سال ارائه شد.

مسرشمیت کی آر 200 مدل 1955 – Messerschmitt KR200 (1955)

این شرکت آلمانی در اصل یک شرکت سازنده هواپیما است که اتومبیل هم تولید می‌کرده، همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، فرمان این خودرو بی شباهت به هواپیما نیست. این اتومبیل در دهه پنجاه یک خودروی اقتصادی محسوب شده و ابتدایی‌ترین فرمان قابل تصور در آن نصب شده بود. در این خودرو نیازی به ترکیب دکمه‌هایی برای کنترل خودرو جود نداشته و به نظر می‌رسد طراحی آن تحت تأثیر شرایط شرکت برای ساخت هواپیماهای خود در طول جنگ جهانی دوم بود.

Plymouth Fury (1960)

فرمان چهار ضلعی این خودرو را می‌توان یک اشتباه طراحی بسیار بزرگ محسوب کرد، هرچند این فرمان برای بیش از یک دهه در خودروها استفاده شده و شاید نقطه قوت آن طراحی زیبا و رنگ‌بندی تزئینات آن باشد. در هر صورت اکثر رانندگان در استفاده از این فرمان دچار مشکل شده و کار کردن و به‌ویژه دور زدن با این فرمان، کاری دشوار محسوب می‌شد.

شورلت کوروایر تستودو مدل 1963 – Chevrolet Corvair Testudo (1963)

یک فرمان مربع دیگر، چیزی که قطعاً از نظر فنی مطلوب نیست. باید در نظر داشت که در طراحی خودرو، حالت مدور منجر به سهولت در استفاده از فرمان شده و این عامل در خودروی شورلت کوروایر تستودو مدل 1963 وجود نداشت و به همین دلیل این فرمان با استقبال مشتریان مواجه نشده و شرکت مجبور به تغییر طرح خود شد.

فورد ریست تویست مدل 1965- Ford Wrist Twist (1965)

دهه پنجاه و شصت میلادی را می‌توان دوران اوج خلاقیت‌های غیرکاربردی در بین سازندگان خودرو محسوب کرد که طی آن انواع ایده‌های بد مورد امتحان قرار گرفت. یکی از این ایده‌ها، فرمان عجیب این نوع از خودروی فورد بود که علی‌رغم طراحی جسورانه و عجیب خود، هیچ‌گاه نتوانست موفقیتی به دست آورد.

 اولدزموبیل اینکا مدل 1986 – Oldsmobile Incas (1986)

دهه 80 میلادی با شکوفایی در صنعت خودروسازی همراه بود ولی این مدل اولدزموبیل با طراحی عجیب و غریب فرمان خود، هر بیننده امروزی را به یاد بازی‌های رایانه‌ای می‌اندازد ولی در آن روزگار، دیدن این فرمان عجیب و غریب بیشتر تداعی کننده فرمان یک هواپیمای جنگنده اف 15 بود که پیچیدگی کار با آن، هر راننده‌ای را فراری می‌داد.

ساب 9000 پروموتیوس مدل 1993- Saab 9000 Prometheus (1993)

طراحان این خودرو اعتقاد داشتند که برداشتن کامل فرمان می‌تواند موجب افزایش راحتی و فضای راننده شده و تجربه رانندگی را دلپذیر تر کند. به همین دلیل آن‌ها فرمان را حذف کرده و به جای آن یک دسته مشابه دسته‌های رایج در بازی‌های کامپیوتری قراردادند. تجربه عملی رانندگی با این خودرو بسیار بد بوده و این خودرو عملاً با شکست تجاری روبه‌رو شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا