مریخ نورد جدید ناسا آماده پرتاب است

مریخ نورد جدید ناسا که با نام استقامت (perseverance) معرفی شده، قرار است به مریخ فرستاده شده و در این سیاره تحقیقات جدیدی انجام دهد. روز گذشته این کاوشگر داخل پرتابگر اطلس 5 جاسازی شده و پیش بینی می‌شود بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در تاریخ 30 ژوئیه برابر با دهم مرداد ماه از مرکز فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) به مأموریت اعزام شود. انتظار می‌رود این کاوشگر طی سال آینده به محل مأموریت خود رسیده و عملیات تفحص در سیاره سرخ را آغاز کند.

هدف اصلی این مأموریت که 2 میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه داشته، جمع آوری ده‌ها نمونه از هسته مناطق حفر شده از سنگ‌های مریخی است. نمونه‌ها به روش هرمتیک توسط تیوب‌های ویژه‌ای بسته بندی و پلمپ شده و منتظر رسیدن کاوشگر روباتیک بعدی ناسا خواهند بود که در آینده برای بازگرداندن نمونه‌ها به زمین و تجزیه و تحلیل آن‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این ربات کاوشگر دارای شش چرخ ویژه است که به آن اجازه حرکت در سطوح مختلف مریخ را داده و می‌توان از آن به عنوان مریخ نورد جدید ناسا یاد کرد. این کاوشگر از نظر اندازه و ظاهر با مریخ نورد کنجکاوی ناسا (NASA Curiosity) که در سال 2012 روی سیاره سرخ آغاز به کار کرد ، مشابه است.

کاوشگر استقامت، مجموعه متفاوتی از ابزارهای علمی را در خود جای داده که شامل میکروفن ارتقا یافته ، دوربین با قابلیت بزرگنمایی و یک آزمایشگاه دارای تکنولوژی بالا برای شناسایی روش تولید اکسیژن در سطح مریخ است.

بر اساس اعلام رسمی ناسا، عملیات پرتاب این کاوشگر در ساعت 7 و 50 دقیقه بعد از ظهر روز دهم مرداد انجام خواهد شد. در این گزارش تصویری، جدیدترین اقدامات انجام شده توسط ناسا برای آماده سازی این عملیات پرتاب را مشاهده می کنید.