رصد ابرشراره خورشیدی از یک ستاره کوتوله سرخ

اخیرا ستاره شناسان رصدخانه ملی نجوم ژاپن با کمک تلسکوپ "سِیمی" (Seimei ) دانشگاه کیوتو ۱۲ شراره خورشیدی را در ستاره کوتوله سرخ "ای‌دی شیر" (AD Leonis) شناسایی کردند.ستاره کوتوله سرخ "ای‌دی شیر" ۱۶ سال نوری از ما فاصله دارد.

شراره خورشیدی از انفجار بزرگ در اتمسفر خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد ۶*۱۰ به توان ۲۵ ژول می‌شود که در حدود یک ششم انرژی خروجی از سطح خورشید در هر دقیقه‌ است.

نکته قابل توجه این است که یکی از این شراره‌ها ۲۰ برابر بزرگتر از چیزی است که کوتوله زرد ما (خورشید) ساطع می‌کند.شراره‌های خورشیدی تقریباً در هر ستاره رخ می‌دهد اما ابرشراره‌های خورشیدی (superflares ) یک پدیده معمول نیستند.

"کوسوکه نامه کاتا"(Kosuke Namekata) یکی از محققان این مطالعه گفت: در موارد نادری یک ابر شراره خورشیدی بزرگ رخ می‌دهد و این منجر به طوفان‌های مغناطیسی عظیم می‌شود که هنگام ساطع شدن از خورشید ما می‌توانند به طور قابل توجهی زیرساخت‌های فناوری زمین را تحت تأثیر قرار دهند.

اما نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که ابرشراره‌های خورشید اغلب اتفاق نمی‌افتند بنابراین جمع آوری داده در مورد آنها مهم است. به همین دلیل محققان دانشگاه کیوتو اغلب به طور منظم خورشید، ستارگان و سیارات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

ای‌دی شیر یک کوتوله قرمز است از این رو دمای سطح آن پایین‌تر از خورشید است به این معنی که بیشتر شراره‌های خورشیدی روی سطح آن رخ می‌دهند.

محققان طی این مطالعه انتظار داشتند برخی از شراره‌های خورشیدی بزرگ را ببیند اما ناگهان از دیدن یک ابرشراره خورشیدی در اولین شب مشاهدات خود بسیار شگفت زده شدند.

نامه کاتا اظهار داشت که این پدیده داده‌های جذابی در اختیار آنها قرار داده است و در طول مشاهده ابرشراره خورشیدی نور مشاهده شده از اتم‌های هیدروژن تقریباً یک مرتبه بیشتر از میزان نور اتم‌های  هیدروژن شراره‌های خورشیدی معمولی خورشید ما بود.

وی خاطرنشان کرد: این اولین بار است که این پدیده گزارش شده است و مشاهده آن نیز به لطف دقت بالای تلسکوپ سیمی امکان پذیر شد.

محققان در انتها گفتند کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پدیده‌های ستاره‌ای بنیادی به ما کمک می‌کند تا احتمال رخداد ابرشراره‌های خورشیدی بیشتری را شناسایی و پیش بینی کنیم تا از آسیب‌های طوفان مغناطیسی به زمین بکاهیم.