ترکیبات مواد شیمیایی پرکاربرد و بروز سرطان

یک گروه 174 نفره از دانشمندان جهان در یک پژوهش به بررسی ارتباط بین ترکیبات مواد شیمیایی پرکاربرد و گسترش روزافزون سرطان پرداختند. در این مطالعه 85 ماده شیمیایی که در رده مواد سرطان‌زا برای انسان در نظر گرفته نشده است انتخاب و 50 نوع مکانیسم مرتبط با سرطان به واسطه قرار گرفتن در معرض این مواد در محیط زندگی شناسایی شد.

تشکیل این گروه جهانی به دلیل نگرانی‌هایی که از دیرباز درباره اثرات ترکیب و افزودن مواد شیمیایی در امور روزمره وجود دارد صورت گرفت و در آن دانشمندانی از 28 کشور جهان در رابطه با آنچه تا کنون درباره مواد شیمیایی و همه انواع سرطان شناخته شده است به تبادل نظر پرداختند.

بر اساس این پژوهش، ترکیبات مواد شیمیایی که خودشان برای انسان مضر نیستند و انباشته شدن آنها در بدن انسان، سبب بروز سرطان می‌شود و ممکن است همین امر دلیل افزایش روزافزون این بیماری در سراسر جهان باشد. این تحقیقات باید فورا روی این ترکیبات متمرکز شده و اثرات قرار گرفتن در معرض مقدار کمی از مواد شیمیایی در غذایی که می‌خوریم، هوایی که تنفس می‌کنیم و آب آشامیدنی بررسی شود.

پژوهشی در این مقیاس که مواد شیمیایی زیست محیطی را از منظر تمام نشانه‌های بیماری سرطان در نظر گرفته باشد تا کنون بی‌سابقه بوده است. با وجود افزایش روزافزون سرطان تحقیقات بسیار کمی در رابطه با نقش محوری عوامل زیست‌محیطی صورت گرفته است و بنابراین این گروه جهانی خواهان تاکید و حمایت بیشتری برای بررسی این ترکیبات است.

دانشمندان در این مطالعه برآورد کردند که از هر 5 نوع سرطان یکی می‌تواند به مواد شیمیایی پرکاربرد ارتباط داشته باشد. با جمعیت انسانی که هر روزه در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، درک بهتر اثرات آنها برای کاهش میزان ابتلا به سرطان در سراسر جهان ضروری است.

این پژوهش توسط نشریه Carcinogenesis منتشر شده است.