تشخیص بیماری‌ های پوستی با تله مدیسین

محققان کشور با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشی را انجام داده‌اند که از توافق بالای این روش با پزشکی معمول حکایت دارد.

پزشکی از راه دور یا تله‌ مدیسین، از رشته‌های نوین علوم پزشکی است که یک پل ارتباطی میان پزشک و بیمار ایجاد می‌کند و ابزارهای مختلفی را برای این منظور به کار می‌گیرد. با توجه به پیشرفت این رشته، در جهان و همچنین کشور ما ایران تلاش‌ های فراوانی برای پیشرفت آن انجام می‌گیرد. دسترسی به امکانات بهداشتی مناسب و پزشکان متخصص به‌وسیله ارتباطات مجازی می‌ تواند کمک شایانی به خدمات درمانی در کنار روش‌های معمول درمان در کشورهای مختلف ارائه کند. تله مدیسین در شاخه‌های مختلف پزشکی ازجمله درماتولوژی یا تخصص پوست کاربرد مفیدی دارد.

محققان معتقدند درماتولوژی یا تخصص پوست و تله مدیسین ارتباط تنگاتنگ و مناسبی در این زمینه دارند. هرساله باوجود صرف هزینه‌های زیاد درمان، همچنان عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال برخی از بیماری‌های پوستی مشاهده می‌کنیم. به‌علاوه درماتولوژی رشته‌ای از علم پزشکی است که قسمت عمده تشخیص آن از طریق مشاهده صورت می‌گیرد.

بنابراین اگر بتوان به روشی اطلاعات را بین بیماران و متخصصین انتقال داد، کمک شایانی به این بیماران در جهت تشخیص و درمان انجام می‌شود. با توجه به اهمیت تله مدیسین که یک ارتباط تسهیل شده بین پزشک و بیمار برقرار می‌ کند، لازم است مدیریت و نظارت دقیقی برای دسترسی به این اهداف انجام شود.

در رابطه با این موضوع، گروهی از محققان دانشـگاه علـوم پزشـکی شـهید بهشـتی پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن، میزان توافق در تشخیص بیماری‌های پوستی از طریق تله درماتولوژی و معاینه بالینی بررسی شده است.

در این تحقیق، ۷۱ تن از بیماران مراجعه‌ کننده به درمانگاه پوست بیمارستان لقمان تهران وارد مطالعه شدند. برای انجام مطالعه، ابتدا نحوه کار با دوربین موسوم به «دینولایت» برای تهیه تصویر از سه‌جهت ضایعه براساس دستورالعمل استاندارد و نحوه پرکردن شرح‌حال طراحی‌شده برای سامانه تله‌ درماتولوژی به پزشکان متخصص آموزش داده شد و سپس سایر روال‌های مربوط به مطالعه، طی شد.

نتیجه به‌دست‌آمده از این پژوهش، توافق بالای تشخیص بالینی مستقیم و از راه دور، بیان‌گر کارآمدی روش پزشکی از راه‌دور در تشخیص بیماری‌های پوستی است.

لیدا فدایی زاده، دانشـیار و محقق مرکـز تحقیقات مراقبت‌های پزشـکی از راه دور پژوهشـکده سـل و بیماری‌های ریوی دانشـگاه علـوم پزشـکی شـهید بهشـتی و سه همکار دیگرش دراین‌باره می‌گویند: «نتایج حاصل از بررسی‌های ۷۱ بیمار به روش‌های پزشکی از راه دور و روش بررسی مستقیم بیمار بسیار مشابه بود و میزان توافق ۹۱ درصدی را نشان داد. لذا هیچ اختلاف معنی‌دار آماری بین تشخیص به روش پزشکی از راه دور و معاینه مستقیم مشاهده نشد».

آن‌ها معتقدند که استفاده از پزشکان زبده، آموزش مناسب و کارآمد، سهولت کاربری تله مدیسین برای بیماران در کنار استفاده بهینه از تجهیزات، در واقع زنجیره‌ای از موارد ضروری جهت موفقیت در کاربرد تله مدیسین برای تشخیص و درمان بیماری است که رعایت آن‌ها در مطالعه به‌وسیله آمار به‌خوبی مشخص شده است.

باتوجه به‌این یافته‌ها که در مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده‌اند، می‌توان برای تسریع در تشخیص ودرمان بیماری‌های پوستی از روش پزشکی از راه دور استفاده کرد که منجر به کاهش هزینه‌ های درمانی و تسریع روند بهبود بیمار می‌ شود.

منبع: ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا