کاهش مصرف سوخت های فسیلی با توسعه خودروهای هیبریدی

آلودگی محیط زيست و کاهش منابع سوخت فسیلی از جمله مشکلاتی است که آينده بشر را به مخاطره انداخته است. مطالعات نشان داده اند که بخش اعظم آلاينده های وارد شده به جو و نیز میزان سوخت فسیلی مصرف شده، ناشی از ادوات حمل و نقل و خودروهاست که سهم عمده آن را خودروهای احتراق داخلی تشکیل می دهند.

امروزه بحران های روز افزون انرژی و مشکلات مربوط به آلودگی محیط زيست به خصوص در کلان شهرها  باعث شده که خودروسازان، توسعه و تجاری سازی خودروهای هیبريدی را به عنوان جايگزينی برای خودروهای احتراق داخلی بدانند. در اين میان خودروهای هیبريدی پیل سوختی با داشتن آلودگی صفر يکی از گزينه های مناسب برای رسیدن بدين اهداف است.

پیل سوختی يکی از تکنولوژی های جديد در زمینه تولید انرژی الکتريکی است که از سازگاری خوبی با محیط زيست برخوردار است و در آن تبديل انرژی شیمیايی به انرژی الکتريکی با بازدهی بالا صورت می پذيرد.

در دهه های اخیر تعدادی از شرکت ها  شامل شرکت های بزرگ اتومبیل سازی و آژانس های متنوع  از تحقیقات به روی  فن آوری پیل سوختی برای استفاده در خودروها پشتیبانی کرده اند. امید می رود که انرژی پیل سوختی جايگزين منابع انرژی سنتی شود که نگرانی های فزاينده زيست محیطی به وجود آورده اند.

خودروهای هیبریدی و برقی جایگزین تاکسی های فرسوده می شوند

به گفته مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌ های شهری کشور، هم اکنون از 318 هزار دستگاه تاکسی فعال در کشور 192 هزار دستگاه فرسوده هستند. این میزان فرسودگی ناوگان تاکسیرانی در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه می رسد بنابراین باید برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی یک عزم ملی به وجود آید.

اهمیت این مساله باعث شد تا شورای اقتصادی کشور طرح جایگزینی 129 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور با تاکسی های پایه گاز سوز، هیبریدی و برقی را تصویب کند.

مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ‌های کشور در این خصوص اعلام کرد: با تصویب طرح جایگزینی ۱۲۹ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور با تاکسی پایه‌ گازسوز، هیبریدی و برقی از سوی شورای اقتصاد، کمک بلاعوض تا سقف ۹۴۸ میلیون دلار از محل صرفه‌ جویی سوخت، در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با اختصاص اعتباراتی لازم، اجرای این طرح را در اولویت کاری خود قرار دهد و با نوسازی تاکسی های فرسوده کشور شاهد کاهش آلودگی هوا و میزان مصرف سوخت و بهبود و افزایش خدمات رسانی در حوزه سفرهای شهری به شهروندان باشیم.

پیش از این، اواسط اردیبهشت امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای کاهش آلودگی محیط زیستی و کاهش مصرف سوخت ‌های فسیلی طی مصوبه ‌ای واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام ترکیبی (تمام هیبریدی در ماده سه) را تا زمان تولید آنها در داخل از دریافت و ارائه گواهی اسقاط خودرو معاف کردند. آنها اعلام کردند: دولت موظف است زمینه تولید این خودروها را در داخل با آماده سازی زیر ساخت‌ های لازم ظرف مدت 5 سال فراهم کند. هزینه‌ های ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده 3 این قانون تامین می ‌شود.

خودروهای هیبریدی مصرف سوخت مناسب تری دارند

احسان کتانی دانش آموخته دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان با راهنمایی دکتر محسن اصفهانیان و دکتر سعید بهبهانی طی پژوهشی از شاسی خودروی سمند برای طراحی خودروی هیبرید باتری و پیل سوختی استفاده کرده است.

نتايج پژوهش او نشان داد که خودروی هیبريد طراحی شده برای شاسی سمند دارای مصرف سوخت مناسب تری نسبت به خودروی سمند با موتور احتراق داخلی يا پیشرانه پیل سوختی است و از لحاظ شرايط دينامیکی خودرو نظیر شتاب و شیب پیمايی قابل رقابت با خودروی سمند معمولی است.

همچنین مشخص شد که کنترل کننده اصلاح شارژ باتری نیز توانايی بازگرداندن شارژ باتری را در طی شبیه سازی در هر سیکل دارد و از اين نظر وابستگی خودرو برای شارژ مجدد باتری توسط برق شبکه نیز از بین می رود.

خودروی طراحی شده نیز از لحاظ مصرف سوخت، هزينه سوخت، آلودگی تولیدی، بازده چاه تا چرخ آن با خودروی بدون کنترلر اصلاح شده با قابلیت اتصال به برق نیز مقايسه شده است.

نتايج این تحقیق نشان داد که خودروی هیبريد با قابلیت شارژ خودکار دارای مصرف انرژی چاه تا چرخ بیشتری نسبت به خودروی هیبريد با قابلیت اتصال به برق است.

از سوی دیگر مشخص شد که در سیکل‌ های شهری خودروی هیبريد با قابلیت اتصال به برق دارای هزينه سوخت و انتشار گازهای آلاينده کمتری است. در مقابل در سیکل های بزرگراهی و ترکیبی خودروی هیبريد با شارژ خودکار هزينه سوخت و انتشار گازهای آلاينده کمتری دارد. همچنین زمان لازم برای اختلاف شارژ باتری نیز بررسی و مشخص شد که اين زمان مقدار معقولی برای مصرف کننده است.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا