ایجاد ارتباط بین دانش و تکنولوژی با حمایت از شرکت های دانش بنیان

موید حسینی صدر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به لزوم ارایه اطلاعات لازم به پژوهشگران و دانشگاهیان در مورد نحوه تاسیس شرکت های دانش بنیان، گفت: عمده ترین مشکل کشور ما این است که بین دانش و تکنولوژی فاصله زیادی وجود دارد. ما از نظر دانش، کشوری بسیار قوی هستیم اما از نظر به کارگیری این دانش ضعف داریم. خیلی از مواد و محصولاتی که 50 سال پیش دانش تولید آن کشف شده و این دانش در اختیار دانشمندان ما هم قرار گرفته، در کشور تولید نمی شود و یا کیفیت لازم را ندارد. به خاطر اینکه ارتباط بین دانش و تکنولوژی در کشور ما نهادینه نشده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: تشکیل شرکت های دانش بنیان می تواند به شکل گیری این فرآیند کمک کند و به همین دلیل قانون مربوط به این شرکت ها تصویب شد. متاسفانه هنوز انتظاری که طبق برنامه پنجم توسعه از جایگاه شرکت های دانش بنیان داشتیم، برآورده نشده است. هنوز اطلاعات لازم در این زمینه در اختیار محققان دانشگاهی قرار نمی گیرد و هنوز این عزیزان توجیه نیستند که چطور می شود شرکت دانش بنیان ایجاد کرد و از تسهیلات ارایه شده بهره مند شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دیدگاه تحول آفرین در این عرصه وجود ندارد. هرکس آرام آرام کار خود را می کند تا دوره اش سپری شود. یک نفر باید بیاید در دانشگاه ها کارگاه های یک روزه و دو روزه بگذارد و توضیح دهد که تاسیس شرکت های دانش بنیان چه امتیازات و چه تسهیلاتی دارد و روسای دانشگاه ها را توجیه کند تا فضا و امکانات آزمایشگاهی در اختیار محققان قرار بگیرد. اگر این کار ریشه بگیرد، خیلی از مشکلات کشور در زمینه تحریم برطرف می شود و اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

حسینی صدر در پاسخ به این پرسش که برای دانش بنیان شدن بنگاه های بزرگ اقتصادی چه باید کرد؟ گفت: هیچ جای دنیا به این صورت نیست که شرکت های دانش بنیان، اسم جداگانه ای داشته باشند. بلکه شرکت ها می آیند 3-4 و گاهی تا 10 درصد بودجه خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهند و از نتایج این تحقیقات و نیز تجارب دیگر کشورها در تولیدات خود بهره می گیرند. در کشور ما اینگونه نیست و تولیدکننده، کارآفرین و شرکت اقتصادی سعی می کند یک فرمولی را خریداری کند و تا آخر هم همان را ادامه دهد. بنابراین سرمایه گذاری کافی روی تحقیق و توسعه انجام نمی شود و جای کار در این زمینه بسیار زیاد است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از مهم ترین عوامل عدم سرمایه گذاری کافی در بخش تحقیق و توسعه، غیررقابتی بودن اقتصاد است. چراکه تولیدکننده احساس نیاز نمی کند. انرژی ارزان است، نیروی کار ارزان است و فضا هم انحصاری است بنابراین نیازی نمی بیند که راندمان کار را افزایش دهد. برای رفع این مانع نیاز به یک پکیج است. یعنی ایجاد بازار رقابتی، تغییر دیدگاه مدیران و اصلاح سیاست های دولت می تواند موجب رونق فعالیت های دانش بنیان در کشور شود.         

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا