نقش پرینتر های سه بعدی در آینده صنعت هوانودی

تکنولوژی چاپگر سه بعدی ، یکی از جدید ترین و مدرن ترین تکنولوژی های ساخت بشر است که به وسیله آن می توان ابزارها و وسایل مختلفی را به صورت سه بعدی ساخته و تولید کرد . این تکنولوژی در تمامی حوزه های مختلف علم و صنعت دارای کاربرد بوده و از بخش های پزشکی ، ساخت اندام مصنوعی و پروتز ها گرفته تا آشپزی و طراحی و ساخت مواد غذائی و فعالیت های نجوم و فضا ، قابل استفاده است . در حقیقت به باور بسیاری از کارشناسان ، این تکنولوژی جدید می تواند انقلابی بزرگ در صنعت و هنر ایجاد کند .

بر اساس گزارش های رسمی اعلام شده توسط شرکت مشهور و بزرگ هواپیما سازی ایرباس ، این شرکت برای ساخت آخرین محصول خود که هواپیمائی با نام A350XWB محسوب می شود ، به طور گسترده ای از پرینتر های سه بعدی استفاده کرده است . بر این اساس بیش از یک هزار بخش از قطعات مختلف این هواپیما با پرینترهای سه بعدی ساخته شده اند که به گفته سازندگان این هواپیما ف استفاده از پرینترهای سه بعدی برای ساخت و تجهیز هواپیماها از روش های متداول ساخت قطعات در هواپیما بسیار سریع تر و منطقی تر است . به گفته کارشناسان امور هوانوردی ، این موضوع تنها گام نخست در استفاده وسیع و گسترده پرینترهای سه بعدی در صنعت هوا و فضا محسوب شده و با توجه به موارد مختلفی از جمله سبک تر بودن و مقاوم تر بودن اشیا ساخته شده توسط این چاپگرها به نسبت موارد مشابه کارخانه ای ، میزان مصرف سوخت هواپیما نیز کاهش خواهد یافت .

گفتنی است بر اساس گزارش خبرگزاری ای اف ای فرانسه  چندی پیش  گروهی از دانشمندان استرالیائی موفق به طراحی و ساخت یک موتور جت با استفاده از پرینتر سه بعدی شدند که سبک تر و ارزان تر از نمونه های جت فعلی بوده و سوخت کمتری مصرف می کند .

گروهی از پژوهشگران استرالیائی برای ساخت یک موتور جت از پرینتر های سه بعدی استفاده کردند . این ابتکار برای نخستین بار در دنیا انجام شده و این موتور جت ، نخستین موتور ساخته شده با این تکنولوژی محسوب می شود .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، این موتور جدیدا طراحی شده ، دارای ویژگی های متعددی بوده و از بسیاری جهات نسبت به نمونه های پیشین دارای برتری است . به عنوان نمونه این موتور جت ساخته شده توسط پرینترهای سه بعدی بسیار ارزان تر و سبک تر از نمونه های اصلی بوده و سوخت کمتری را مصرف می کند .

این موتور در دانشگاه ملبورن و با همکاری کمپانی هواپیماسازی آمائرو Amaero که در حوزه طراحی و ساخت موتور هواپیما فعالیت می کند ، ساخته شده است .

ترجمه: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا