تایید انتشار ویروس کرونا از طریق هوا

در صورتی که این ادعا صحت داشته باشد، برخی از تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع پاندمی، دستخوش تغییر خواهد شد.
دانشمندان در این فراخوان نوشتند: «ما نگران این هستیم که عدم توجه به خطر انتقال کووید ۱۹ از طریق هوا و فقدان توصیه‌های مناسب برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، پیامدهای غیرقابل جبرانی داشته باشد. ممکن است مردم تصور کنند با رعایت توصیه‌های فعلی، کاملا از خود محافظت می‌کنند اما در واقع برای جلوگیری از انتقال ویروس از طریق هوا لازم است تدابیر مضاعفی اتخاذ شود.»
به اعتقاد برخی از متخصصان که در این فراخوان نقشی نداشتند، ادعای این دانشمندان «منطقی» است. مارتین مک‌کی، استاد دانشکده پزشکی و داروهای گرمسیری لندن یکی از این متخصصان است.

وی معتقد است بخشی از مشکل این است که تمام مسوولان سازمان جهانی بهداشت با وجود این که می‌دانند تفاوت‌های بسیاری بین آنفلوآنزا و ویروس کرونا وجود دارد، هنوز هم با الگوی آنفلوآنزا پیش می‌روند.

از نظر مک‌کی امکان انتقال ویروس از طریق هوا به معنای اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌تر در محیط‌های داخلی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.
ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۱۱ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۷۸۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۶ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۸۹  نفر بهبود یافته‌اند و ۵۳۹ هزار و ۳۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

قرار است ادعای این دانشمندان در نشریه Clinical Infectious Diseases منتشر شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا