افزایش مرگ ناشی از سرطان در دوران کرونا

همه گیری بیماری کووید 19 می‌تواند باعث افزایش مرگ و میر افراد مبتلا به سرطان یا آن‌هایی که احتمال ابتلا به سرطان در آن‌ها بسیار بالاست، شود.

تحقیقات پژوهشگران انگلیسی نشان می‌دهد که بیماری همه گیر کووید 19 می‌تواند منجر به افزایش 35 هزار مورد مرگ بیشتر در میان سرطانی‌ها به دلیل تأخیر در تشخیص و درمان در انگلستان شود.

این محققان اعلام کردند که طی 12 ماه، حداقل هفت هزار کشته بیشتر در این بخش وجود خواهد داشت اما دانشمندان محاسبه کرده‌اند که در یک سناریوی بدتر، 35 هزار کشته را خواهیم داشت.

توصیه می‌شود تا خدمات مراکز غربالگری سرطان در دوران همه گیری کرونا بازسازی و خدمات آن ها مطابق اصول جلوگیری از ابتلا همه گیری کرونا ارائه شود تا مردم با اطمینان بیشتری به این مراکز مراجعه کرده و نسبت به کنترل یا درمان بیماری سرطان خود اقدام کنند.

مرکز تحقیقات مراقبت‌های بهداشتی انگلستان تحقیقاتی راجع به این مسئله انجام داده و تخمین زده که احتمالاً دو میلیون غربالگری معمول سرطان پستان، روده و دهانه رحم به دلیل بحران همه گیری کووید 19 به تأخیر افتاده و این تأخیر می‌تواند فاجعه بار باشد.

نهاد خدمات بهداشت ملی انگلستان که یک نهاد عمومی اجرایی غیر شعباتی وزارت بهداشت، درمان و مراقبت اجتماعی است، در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که تلاش بر این است تا به سرعت کارها روی روال افتاده و بتوان خدمات ارائه شده را تا پایان سال به حالت عادی بازگرداند.

این تحقیقات، داده‌های مربوط به هشت مورد از بیمارستان‌های معتمد در انگلستان را مورد بررسی قرار داده و مدل سازی نتایج مختلف را بسته به اینکه چه مدت خدمات به حالت عادی برگشته‌اند، ارائه کرده است. با توجه به نتایج نمودار این مدل سازی، اگر این تأخیرهای ناشی از همه گیری ویروس کرونا ادامه پیدا کند، ممکن است انگلستان در یک سال تا 35 هزار مرگ بیشتر را در میان سرطانی‌ها شاهد باشد.

پروفسور مارک لاولر (Mark Lawler)، سرپرست علمی این مرکز تحقیق در این مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: «به طور کلی، مردم به ما می‌گفتند که مشکلی وجود دارد اما فکر می‌کنم نکته مهم این بود که در واقع ما می‌توانستیم داده‌های معمول و عادی را از بیمارستان‌های معتمد بگیریم.»

پیتر جانسون (Peter Johnson)، مدیر کلینیک ملی سرطان در نهاد خدمات بهداشت ملی انگلیس گفت: «ما به سرعت کار می‌کنیم تا بتوانیم خدمات را مانند پیش از همه گیری دوباره ارائه دهیم، ظرفیت را به حالت اول بازگردانیم و در حقیقت همه چیز را مهیا کنیم تا بتوانیم خدمات لازم را که در دوران همه گیری به زیر صد در صد کاهش پیدا کرده بود، در اختیار مردم گذاشته و جوابگوی خواسته‌های آن‌ها باشیم.»

هفته گذشته اعلام شد که بیمارستان‌های نایتینگل (Nightingale) به مراکز آزمایش سرطان برای مقابله با موارد احتمالی این بیماری تبدیل می‌شوند. لازم به توضیح است که بیمارستان‌های نایتینگل نهاد خدمات بهداشت ملی انگلیس، هفت بیمارستان موقت مراقبت ویژه است که توسط نهاد خدمات بهداشت ملی انگلیس به عنوان بخشی از پاسخگویی به بیماران مبتلا به کووید 19 در انگلیس راه اندازی و یا برنامه ریزی شده است. داده‌های این نهاد بهداشتی نشان می‌دهد که در ماه گذشته تعداد مراجعه‌های فوری به سرطان به پزشکان عمومی در ماه آوریل سال جاری، 60 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

این محققان معتقد هستند که اگر در مورد این موضوع بررسی و پژوهش انجام گیرد؛نتایج این تحقیقات می‌تواند در دیگر نقاط جهان نیز مشاهده شود.

بنابراین توصیه می‌شود تا خدمات مراکز غربالگری سرطان در دوران همه گیری کرونا بازسازی و مطابق اصول جلوگیری از ابتلا همه گیری کرونا ارائه شود تا مردم با اطمینان بیشتری به این مراکز مراجعه کرده و نسبت به کنترل یا درمان بیماری سرطان خود اقدام کنند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. گل بود به سبزه نیز اراسته شد. کم مشکل دارن مردم .کرونا و سرطان باهم چی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا