اختلاط نژادی انسان هوشمند و نئاندرتال ها

پژوهشگران آلمانی در شهر مونیخ این کشور در حال بررسی ژنتیکی انسان های اولیه به منظور یافتن میزان اختلاط نژادی بین گونه منقرض شده نئاندرتال و انسان های هوشمند هستند . در این مطالعات بر اساس تجزیه و تحلیل دی ان ای استخراج شده از فک تحتانی یک انسان 40 هزار ساله که در غار اوآسی Oase Cave رومانی به دست آمده و یکی از قدیمی ترین نمونه های فسیل انسان هوشمند کشف شده در قاره اروپا محسوب می شود ، نشان دهنده این موضوع است که 5 تا 11 درصد از ژن های این انسان از اجداد نئاندرتال وی منتقل شده است .

کیائومی فو Qiaomei Fu از پژوهشگران شرکت کننده در این تحقیقات در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد : " قدمت  این اسکلت و فک تحتانی مورد مطالعه قرار گرفته ، نشان می دهد که انسان های مدرن و نئاندرتال ها تنها در خاور میانه با یکدیگر آمیزش نداشته اند بلکه این موضوع در قاره اروپا نیز مشاهده می شود . "

گفتنی است این مطالعات با همکاری و مشارکت دانشمدان و پژوهشگران بین المللی از کشورها و موسسات مختلفی از جمله موسسه غار شناسی امیلی راکویتا Emil Racoviţă Institute of Speleology  ، موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology ، مدرسه پزشکی هاروارد Harvard Medical School و آزمایشگاه مطالعاتی تکامل مهره داران و منشا انسان در پکن Beijing’s Key Laboratory of Vertebrate Evolution and Human Origins  در حال پیگیری است . در این مطالعات مشخص شد که بخش نسبتا زیادی از دی ان ای به میراث رسیده در این انسان از اجداد نئاندرتال وی در چهار تا شش نسل قبل بوده است .

در خاتمه دیوید ریچ  David Reich هماهنگ کننده تجزیه و تحلیل ژنتیک جمعیتی این پروژه اعلام کرد : " جالب توجه است که به نظر می رسد  انسان غار اوآسی از ساکنان اصلی قاره اروپا محسوب نمی شود بلکه احتمالا وی به همراه انسان های هوشمند به  این مناطق مهاجرت کرده و این انسان ها با نئاندرتال ها در تعامل و آمیزش بوده اند و در نهایت رفته رفته نئاندرتال ها منقرض شدند . "