جلوگیری زره گرافنی از آسیب دیدن سلول‌های خورشیدی

سلول‌های خورشیدی پروسکایت اگر چه کارایی زیادی دارند اما آسیب پذیری آنها در برابر ضربه مشکلی است که موجب می‌شود در درازمدت چندان قابل اتکا نباشند.

از همین رو محققان نوع جدیدی از الکترود را تولید کرده‌اند که مجهز به یک لایه زره گرافنی است و ثبات و استحکام صفحات خورشیدی را افزایش می‌دهد.

با توجه به افزایش ۲۰ درصدی کارایی و بهره وری صفحات خورشیدی پروسکایت در یک دهه اخیر، افزایش مقاومت و استحکام این صفحات باعث می‌شود تا علاقمندان به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر انگیزه بیشتری برای خریداری و نصب صفحات خورشیدی داشته باشند.

زره گرافنی جدید ارزان قیمت تر بوده و نصب آن بر روی صفحات خورشیدی ساده است. این زره را می‌توان با چاپگر تهیه و به صفحات خورشیدی چسباند یا حتی آن را بر روی سطوح مختلف اسپری کرد. زره یادشده همچنین مانع از کاهش کیفیت صفحات خورشیدی به علت از بین رفتن تدریجی الکترودهای اکسید فلزی آنها نیز می‌شود. علت این است که این زره اگر چه اجازه عبور فوتون‌های نور و الکترون‌ها را می‌دهد، اما یون‌های فلزی نور خورشید را مسدود می‌کند. محققان می‌گویند این زره نازک کارآیی صفحات خورشیدی را تا حدود ۱۶ درصد افزایش می‌دهد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا