تصویری از بزرگترین قمر مریخ ثبت شد

این تصویر هنگامی گرفته شد که مأموریت مدارگرد مریخ در حدود ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتری مریخ و ۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتری "فوبوس" بود.

فوبوس بین دو قمر مریخ(فوبوس و دیموس) قمر بزرگتر است. این قمر سه بار در روز به دور مریخ می‌چرخد و آنقدر به سطح این سیاره نزدیک است که در بعضی از نقاط مریخ، نمی‌توان آن را دید. اعتقاد بر این است که فوبوس از "کندریت کربن" ساخته شده است. کندریت‌ها(Chondrite)، شهاب‌سنگ‌های سنگی(غیر فلزی) هستند که به همان صورتی که از بدنهٔ اصلی(مادر) جدا شده‌اند بی‌ آنکه در اثر عواملی مانند ذوب شدن، یا جداسازی تغییر پذیرفته باشند، وجود دارند.

 مرحله سختی که فوبوس با آن روبرو شده است، در بخش بزرگی از تصویر دیده می‌شود که حاصل یک برخورد در گذشته(در دهانه استیکنی) است و موادی از آن به بیرون انتشار یافته است.

استینکی(Stickney) بزرگترین دهانه در فوبوس به همراه سایر دهانه‌ها مانند "شلووسکی"(Shklovsky) ، "روچ"(Roche ) و "گریلدریگ"(Grildrig) است.

مأموریت مدار مریخ اولین ماموریت بین سیاره‌ای هند برای سیاره مریخ با یک مدارگرد طراحی شده برای گردش به مریخ در مدار بیضوی است. وضوح فضایی تصویر ۲۱۰ متر است. این یک تصویر مرکب است که از شش عکس تولید شده و از نظر رنگی نیز اصلاح شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا