هفتمین استاندارد بین‌المللی در حوزه نانو به ایران تعلق گرفت

«فناوری نانو – فیلم‌های نانوکامپوزیتی پلیمری برای بسته‌بندی غذایی با خواص نفوذناپذیری – تعیین مشخصه‌ها و روش‌های اندازه‌گیری»  عنوان این استاندارد بین‌المللی تدوین شده به مسئولیت ایران در زمینه بسته‌بندی‌های غذایی پلیمری است. چهار سال تلاش مستمر گروه کاری تشکیل شده زیر نظر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری منجر به این استاندارد شد.

این استاندارد با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و کمک یک شرکت تولیدکننده بسته‌بندی‌های غذایی نانوکامپوزیتی، در سال ۱۳۹۵ به سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد شد. سرانجام این استاندارد در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ منتشر و در سایت رسمی سازمان بین‌المللی استاندارد برای استفاده قرار داده شد.

رسوخ فناوری نانو در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی باعث ارتقاء این حوزه شده است. با کاربرد فناوری نانو در این حوزه ماندگاری مواد غذایی افزایش می‌یابد و در نتیجه آن تولید ضایعات در این حوزه نیز کاهش می‌یابد. همچنین در این استاندارد بین‌المللی مورد نظر، به ویژگی‌های نفوذناپذیری در فیلم‌های پلیمری نانوکامپوزیتی دقت شده است که برای بهبود بسته‌بندی‌های غذایی اندازه‌گیری می‌شود. ویژگی نفوذناپذیری شامل انتقال بخار آب و گاز (اکسیژن) و گذردهی نور مرئی و ماوراء بنفش است. این استاندارد همچنین روش‌های اندازه‌گیری مرتبط را توصیف می‌کند.

بر اساس اعلام معاونت علمی، اساس تدوین استانداردهای بین‌المللی در سازمان ایزو، اجماع جهانی توسط کشورهای عضو است. کشورهای عضو کمیته‌های فنی در مراحل مختلف تدوین استاندارد نظرات تخصصی مختلفی را برای تکمیل و توسعه استاندارد ارائه می‌کنند. تدوین استانداردهای بین‌المللی معمولا ۳ تا ۴ سال زمان می‌برند. در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو ایزو، ۳۶ کشور عضو اصلی و  ۱۸ کشور عضو ناظر هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا