سلول‌های شنوایی راهی برای درمان اختلالات ناشنوایی

در این تحقیقات که با استفاده از موش‌ها انجام گرفت، سه نوع مختلف از سلول‌ها مستقیما برنامه‌ریزی مجدد شده و به سلول‌های مویی تبدیل شدند. دو نوع از این سلول‌ها شامل نسخه‌های جنینی و بالغ سلول‌های بافت پیوندی هستند که با عنوان فیبروبلاست شناخته می‌شوند. نوع سوم، گونه‌ای از سلول‌های گوش میانی هستند که با عنوان سلول‌های پشتیبان شناخته می‌شوند.
محققان به‌منظور برنامه‌ریزی مجدد این سلول‌ها، آن‌ها را درون مخلوطی از چهار عامل رونویسی شامل Six۱، Atoh۱، Pou۴f۳ و Gfi۱ قرار دادند تا امکان انتقال دستورالعمل‌های رمزگذاری شده در دی ان ای ای فراهم شود.
سلول‌های جدیدی که با استفاده از این شیوه تولید شدند، با عنوان سلول‌های مویی تحریک شده شناخته می‌شوند و ساختار، الکتروفیزیولوژی و فعالیت ژنتیکی آن‌ها مشابه سلول‌های مویی طبیعی است. علاوه بر این، سلول‌های جدید بسیاری از ویژگی‌های اختصاصی سلول‌های مویی طبیعی از جمله آسیب‌پذیری در برابر نوعی آنتی بیوتیک را دارند. این سلول‌ها قابلیت تولید انبوه و سریع را داشته و مهمترین کاربرد آن‌ها درمان ناشنوایی است.
سلول‌های مویی به سادگی دچار آسیب می‌شوند و در حال حاضر امکان ترمیم آن‌ها در بدن انسان وجود ندارد. کهولت سن، صداهای بلند و انواع خاصی از داروهای شیمی‌درمانی و آنتی بیوتیک‌ها موجب نابودی این سلول‌ها می‌شوند که خود یکی از متداول‌ترین عوامل ناشنوایی در جهان است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eLife  منتشر شده است.