هوش مصنوعی، جایگزین دانشمندان می شود

الگوریتم های هوش مصنوعی در یادگیری قوانین فیزیک از موفقیت های خوبی برخوردار شده اند. در سال 2009 میلادی، محققان دانشگاه کرنل (Cornell) ایالات متحده امریکا داده هایی را از نوسان آونگ به هوش مصنوعی خود ارائه کردند و این امر باعث موفقیت در یادگیری قوانینی همچون حفظ حرکت و درک و تحلیل قانون دوم حرکت نیوتن توسط هوش مصنوعی شد.

محققان مؤسسهٔ فناوری ماساچوست «هوش مصنوعی فیزیكدان» خود را به شکل یک توپ قوی در جهان های مختلف شبیه سازی شده، نشان می دهند كه به آن اجازه می دهد قوانینی را برای هر شبیه سازی به دست آورد. باید اجازه داده شود تا هوش مصنوعی در این جهان رها شود چرا که ممکن است معادله معروف انیشتین را که ارتباط جرم و انرژی است، کشف کند.

در سال 2018 میلادی، محققان مؤسسهٔ فناوری ماساچوست فراتر از این رفته و «هوش مصنوعی فیزیكدان» خود را به شکل  یک توپ قوی در جهان های مختلف شبیه سازی شده، نشان می دهند كه به آن اجازه می دهد قوانینی را برای هر شبیه سازی به دست آورد. الگوریتم هوش مصنوعی حتی مانند یک دانشمند، می تواند قوانین فردی را برای ایجاد نظریه های یکپارچه ترکیب کند.

هوش مصنوعی یا هوش ماشینی به سامانه‌ای گفته می‌شود که می‌تواند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشد. امروزه انسان در اوج قله طراحی و ساخت هوش مصنوعی و سخت افزارهای پردازنده ای است که قادر به ذخیره سازی اطلاعات و پردازش آن ها هستند.

به گفته این محققان، برای کشف مشهورترین معادله فیزیک یعنی E = mc2، باید به هوش مصنوعی شرایطی را با توجه به نسبیت ویژه نشان دهیم. به عنوان مثال، ما می توانیم دنیایی شبیه سازی شده را ایجاد کنیم که در آن جرم یک شیء با توجه به سرعت، افزایش پیدا کند. ما باید بگذاریم هوش مصنوعی در این جهان رها شود چرا که ممکن است معادله معروف انیشتین را که ارتباط جرم و انرژی است، کشف کند.

لازم به توضیح است که معادله فیزیک E = mc2 به معادله جرم و انرژی مشهور است که توسط آلبرت انیشتین مطرح شده و بیانگر اصل هم‌ارزی جرم و انرژی است به این معنا که انرژی برابر با حاصل ضرب جرم در مجذور سرعت نور است. این فرمول نشان می‌دهد که هر مقدار کوچکی از ماده، حاوی مقدار بسیار زیادی از انرژی است.