استفاده از واقعیت مجازی برای کنترل نیروگاه‌ های هسته‌ ای

نیروگاه های هسته دارای مزایای متعددی هستند و امکان تولید نیرو و استفاده در حوزه های مختلفی را دارند. از سوی دیگر این نیروگاه ها به دلیل سوخت هسته ای مورد استفاده، می توانند به طور بالقوه تهدیدی برای مناطق اطراف خود باشند.

 تا کنون نمونه های متعددی در کشورهای مختلف ثبت شده است که طی آن یک نیروگاه اتمی به دلیل مشکلات فنی دچار نقص و انفجار شده است. به همین دلیل تیمی از پژوهشگران کشور روسیه سیستمی مبتنی بر واقعیت مجازی را برای کنترل و بهره برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای ایجاد کردند.

این سیستم کنترل واقعیت مجازی می‌تواند در استخراج معادن، مراقبت، تولید سوخت هسته‌ای، نگهداری راکتورهای نیروگاه هسته‌ای، کنترل تابش در انبارهای سوخت هسته‌ای، واکنش به حادثه در معادن بدون مداخله انسانی و حل سایر کارهای ویژه مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس گزارش سازنده این سیستم، یک اپراتور با استفاده از عینک‌های مبتنی بر واقعیت مجازی می‌تواند یک پهپاد را کنترل کند. این عینک‌های واقعیت مجازی به یک صفحه کنترل متصل بوده و بر اساس ویژگی هوش مصنوعی، شناسایی خودکار شرایط اطراف خود را انجام داده و ضمن برجسته کردن اهداف برای عملکرد یک روبات، می‌تواند در کنترل پهپاد نیز به اپراتور کمک کند.

مسوولان بخش Avtomatika Concern وابسته به شرکت دولتی روستک (Rostec) روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کردند که سیستم کنترل تجهیزات رباتیک  موسوم بهGipnoz  را برای این هدف راه اندازی کرده اند.

این سیستم برای انجام فعالیت‌های بسیار سخت در محیط پرتونگاری، درجه حرارت بالا و پایین و دید ضعیف کاربرد داشته و با استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت‌های مجازی عمل می‌کند.

در حقیقت واقعیت مجازی، تلاش بشر برای برداشتن مرزهای بین فضای واقعی و فضای مجازی است که به کاربر امکان می‌دهد تا با یک محیط شبیه‌سازی شده کامپیوتری در کنش و تعامل باشد.این تکنولوژی موجب آسان تر شدن فعالیت‌ها تحقیقاتی نیز می‌شود.

به گفته پژوهشگران، فناوری واقعیت مجازی می‌تواند در آینده به‌عنوان یک ماشین انتقال فکر مورداستفاده قرار گیرد و آنچه واقعاً باعث می‌شود تا انسان‌ها به فناوری واقعیت مجازی اعتماد بیشتری داشته باشند این است که آن را به‌طور بهتری درک کنند.

این شرکت در رابطه با موارد کاربرد و استفاده چنین سیستمی توضیح داد: «این سیستم کنترل می‌تواند در استخراج معادن، مراقبت، تولید سوخت هسته‌ای، نگهداری راکتورهای نیروگاه هسته‌ای، کنترل تابش در انبارهای سوخت هسته‌ای، واکنش به حادثه در معادن بدون مداخله انسانی و حل سایر کارهای ویژه مورد استفاده قرار گیرد.»

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا