نوع جدید ویروس کرونا با سرعت شیوع بالاتر

پژوهش جدید که در ژونال «Cell» به چاپ رسیده، حاوی اطلاعاتی بیش از توالی ژنتیکی است و تیم محققان علاوه بر بررسی آن، آزمایش‌هایی با مشارکت انسان‌ها، حیوانات و سلول‌ها در ظروف آزمایشگاهی انجام داده‌اند که نشان می‌دهد نوع جهش یافته این ویروس در مقایسه با گذشته با سرعت بیشتری شیوع پیدا می‌کند.

این جهش روی شاخک‌های پروتئینی کرونا تاثیر گذاشته‌، ساختاری که امکان ورود ویروس به سلول‌های بدن را فراهم می‌کند. پژوهشگران می‌خواهند بدانند این تغییرات را می‌توان توسط واکسن کنترل کرد یا خیر. واکسن‌های کنونی اکثرا شاخک‌های پروتئینی که تاج آن را تشکیل می‌دهند، هدف قرار داده‌اند، با این حال آن‌ها از رشته‌های قدیمی‌تر استفاده کرده‌اند.

محققان نوع جهش یافته ویروس کرونا را «G614» نام‌گذاری کرده‌اند که تقریبا جایگزین نسخه «D614» که ابتدا در اروپا و ایالات متحده آمریکا گسترش پیدا کرد، شده است. یکی از پژوهشگران اعلام کرده:

«ردیابی اطلاعات جهانی نشان می‌دهد که نسخه G614 سرعت شیوع بالاتری نسبت به نوع D614 دارد. با وجود اینکه نوع جدید سریع‌تر منتقل می‌شود، نشانه‌ای مبنی بر خطرناک‌تر بودن آن وجود ندارد.

«لارنس یانگ»، استاد سرطان‌شناسی در دانشگاه «وارویک» بریتانیا چنین جهشی را یک خبر خوب می‌داند و گفته:

«این تحقیق نشان می‌دهد که نوع جدید ویروس با وجود سرعت شیوع بالاتر، خطرناک‌تر از گذشته نیست. با توجه به این موضوع امید می‌رود که با افزایش شیوع، احتمال ایجاد بیماری توسط آن کاهش پیدا کند.»

پژوهشگران از بیماران در ایالات متحده آمریکا و سراسر اروپا نمونه‌برداری و توالی ژنوم آن‌ها را با گذشته مقایسه کردند. این مقایسه نشان داده که نوع G614 تا تاریخ ۱۱ اسفند در خارج از اروپا نادر بوده، با این حال شیوع آن از اوایل فروردین ماه در جهان افزایش پیدا کرده است. در نهایت باید گفت با وجود سرعت شیوع بالاتر نوع جدید ویروس کرونا، خطرات آن نسبت به گذشته افزایشی نداشته است.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا