اجرای طرح فرمولاسیون و تولید داروهای طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک ها

دکتر یزدانی ، اهداف اجرای این طرح را تولید دانش فنی ترکیبات و فرمولاسیون حداقل 5 داروی جایگزین آنتی بیوتیکهای مصرفی در صنعت طیور دانست.
دکتر خلیقی سیگارودی درخصوص ضرورت اجرای این طرح عنوان کرد: صنعت طیور کشور با تولید بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ و تولید بیش از 750 هزار تن تخم مرغ مهمترین منبع تولید پروتئینی کشور محسوب می‎شود به طوریکه نوسانات قیمت ناشی از کاهش تولید در بعضی سالها به دلیل تلفات در مرغداری‎ها که ناشی از برخی بیماریها است، تاثیر زیادی بر روی سبد مصرفی خانوارها گذاشته و مشکلاتی را برای دولت‎ها فراهم کرده است. از طرفی وضعیت کشور در مورد داروهای دامی وابستگی زیادی به خارج از کشور دارد و بخصوص وجود تحریمهای ظالمانه می‎تواند موجب افت شدید تولید در کشور شود.
دکتر یزدانی در ادامه افزود :در حال حاضر بیش از 17 میلیون ویال آنتی‎بیوتیک تزریقی، دو هزار تن آنتی‎بیوتیک خوراکی و یک میلیون ساشه آنتی‎بیوتیک در کشور تولید و در بیش از 1400 داروخانه دامپزشکی در کشور عرضه می شوند.اتحادیه اروپا برای استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها به‌عنوان محرك رشد در طیور محدودیت جدی قائل شده است و همین موضوع باعث شد كه به سمت یافتن داروهایی با منشأ طبیعی سوق پیدا کنیم .
جایگزینهای آنتی بیوتیک طبیعی (اسیدهای ارگانیک، عصاره‎های گیاهی (فیتوژنیکها) و پروبیوتیکها) به‌عنوان بهترین گزینه در صدر روش‌های جایگزین قرار دارند.
دکتر خلیقی سیگارودی از دیگر چالشهای موجود در صنعت داروهای دامی را نوع فرمولاسیون به جهت سهولت کاربرد و پایداری دارو دانست و عنوان کرد پس از دستیابی به دانش فنی و تولید آزمایشگاهی محصول، مراحل مورد نیاز جهت اخذ مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی کشور از جمله انجام آزمایشات فیزیکو شیمیایی، آنالیز کامل محصول، آزمایشات میکروبی و انجام آزمایشات فارمی و پس از آن تولید محصول بصورت آزمایشی و سپس صنعتی با استفاده از دستگاههایی مورد نیاز این صنعت انجام خواهد شد.