اجرای طرح فرمولاسیون و تولید داروهای طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک ها

دکتر یزدانی ، اهداف اجرای این طرح را تولید دانش فنی ترکیبات و فرمولاسیون حداقل 5 داروی جایگزین آنتی بیوتیکهای مصرفی در صنعت طیور دانست.
دکتر خلیقی سیگارودی درخصوص ضرورت اجرای این طرح عنوان کرد: صنعت طیور کشور با تولید بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ و تولید بیش از 750 هزار تن تخم مرغ مهمترین منبع تولید پروتئینی کشور محسوب می‎شود به طوریکه نوسانات قیمت ناشی از کاهش تولید در بعضی سالها به دلیل تلفات در مرغداری‎ها که ناشی از برخی بیماریها است، تاثیر زیادی بر روی سبد مصرفی خانوارها گذاشته و مشکلاتی را برای دولت‎ها فراهم کرده است. از طرفی وضعیت کشور در مورد داروهای دامی وابستگی زیادی به خارج از کشور دارد و بخصوص وجود تحریمهای ظالمانه می‎تواند موجب افت شدید تولید در کشور شود.
دکتر یزدانی در ادامه افزود :در حال حاضر بیش از 17 میلیون ویال آنتی‎بیوتیک تزریقی، دو هزار تن آنتی‎بیوتیک خوراکی و یک میلیون ساشه آنتی‎بیوتیک در کشور تولید و در بیش از 1400 داروخانه دامپزشکی در کشور عرضه می شوند.اتحادیه اروپا برای استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها به‌عنوان محرك رشد در طیور محدودیت جدی قائل شده است و همین موضوع باعث شد كه به سمت یافتن داروهایی با منشأ طبیعی سوق پیدا کنیم .
جایگزینهای آنتی بیوتیک طبیعی (اسیدهای ارگانیک، عصاره‎های گیاهی (فیتوژنیکها) و پروبیوتیکها) به‌عنوان بهترین گزینه در صدر روش‌های جایگزین قرار دارند.
دکتر خلیقی سیگارودی از دیگر چالشهای موجود در صنعت داروهای دامی را نوع فرمولاسیون به جهت سهولت کاربرد و پایداری دارو دانست و عنوان کرد پس از دستیابی به دانش فنی و تولید آزمایشگاهی محصول، مراحل مورد نیاز جهت اخذ مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی کشور از جمله انجام آزمایشات فیزیکو شیمیایی، آنالیز کامل محصول، آزمایشات میکروبی و انجام آزمایشات فارمی و پس از آن تولید محصول بصورت آزمایشی و سپس صنعتی با استفاده از دستگاههایی مورد نیاز این صنعت انجام خواهد شد.
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا