برای پیشرفت کشور باید سیاست های کلی علم و فناوری جدی گرفته شود

 دکتر سعید سهراب پور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: ابلاغ این سیاست ها می تواند تحولات بسیار زیادی در زمینه رشد علم و فناوری در کشور به وجود بیاورد برای اینکه ایشان روی نکات خیلی مهم تاکید کردند که یکی از جالب ترین آنها همان بودجه پژوهش بود. الان سال هاست که گفته می شود 3 درصد، 3.5 درصد تولید ناخالص داخلی را به پژوهش اختصاص دهند اما هیچ وقت اختصاص پیدا نکرده است. همین الان که با شما صحبت می کنم 0.5 درصد است. در اینجا گفته شده که تا زمان چشم انداز 1404 که زمان زیادی هم باقی نمانده است این میزان باید به 4 درصد برسد. خب اگر باید در افق 1404 به 4 درصد برسد الان می بایست میزان این بودجه حداقل 1.5 تا 2 درصد باید باشد.

سهراب پور تاکید کرد: اگر واقعا می خواهیم پیشرفت بکنیم باید مسوولان عزیز کشور این سیاست ها را جدی بگیرند. الان هم که دیگر رسما ابلاغ شده است.

وی افزود: مسایل علوم انسانی، علوم پایه و بحث عدالت از دیگر موضوعاتی است که در این سیاست ها به آن پرداخته شده است. من در بحث عدالت و آثار آن خیلی حرف دارم و از 30 سال پیش در این زمینه با وزارت علوم اختلاف سلیقه داشته ام. ببینید، اگربرای مناطق محروم بودجه بگذاریم خیلی هم عالی است و این عزیزان روی تخم چشم ما جا دارند اما هر نظامی می آید به موسسات نخبه خودش توجه ویژه می کند. اما در کشور ما نشده که نشده که نشده! هم در برنامه چهارم و هم در برنامه پنجم این موضوع دیده شده اما اجرایی نشده است. در این برنامه ها آمده بود که دانشگاه های برتر را معین کنید و از این ها حمایت کنید که بروند در رتبه بندی های بین المللی اما متاسفانه هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است. خب باید این کار را بکنیم. دیگران این کار را کردند که پیشرفت کرده اند و ما هم باید بکنیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه خاطرنشان کرد: بحث ارتباطات بین المللی که در سیاست ها به آن اشاره شده است خیلی مهم است و باید به آن توجه ویژه شود. بحث توجه به نخبگان مطرح شده است که خیلی مهم است و وظیفه بنیاد نخبگان اصلا همین است. بنیاد نخبگان که با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده، همین وظیفه را بر عهده دارد منتها 5-6 سال شروع کرده و باید به صورت قوی حرکت کند.

رییس پیشین دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: یکی از مسایلی که به آن اشاره شده و خیلی مهم است، تنظیم ظرفیت آموزش عالی و اشتغال است. بالاخره این عزیزانی که فارغ التحصیل می شوند، بعدا باید وارد بازار کار شوند. الان به نظر من تعداد دانشجویان دکترا در کشور زیادتر از ظرفیت است. متاسفانه در کشور ما فرهنگی ایجاد شده که همه می خواهند دکترا بگیرند. در کدام کشور اینطور است؟ بالاخره یک حد و ظرفیتی دارد که باید بر اساس نیازهای کشور تعیین شود. دانشگاه های دولتی و آزاد هم شروع کرده اند ظرفیت ها را بالا می برند. اینکه از این افراد در کجا می خواهد استفاده شود، این باید دقیقا محاسبه شود.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا