اعلام نتایج آنالیز DNA اسکلت نئاندرتال

• اعلام نتایج آنالیز DNA اسکلت نئاندرتال

در سال ۱۹۹۳ گروهی غارشناس به طور اتفاقی موفق به کشف مرد آلتامورا در اعماق غار کارستیک در نزدیکی شهر آلتامورا می‌شوند. این منطقه بسیار غنی از یافته‌های ماقبل تاریخ است، منجمله ردپای یک دایناسور.اسکلت مرد آلتامورا به صورت تقریباً کامل و در بهترین شرایط ممکن توسط لایه‌های کلسیت محافظت می‌شود، این اسکلت به صورت سر و ته به بدنه‌ی غار جوش خورده است. سالم ماندن معجزه آسای mtDNA به دانشمندان اجازه‌ی تجزیه و تحقیق بر روی آن را داده است. این اسکلت در عمق ۸ متری غار و در تونلی ۶۰ متری که از یک سو به حفره‌ای بزرگ و از سمت دیگر به یک غار متصل است خوابیده بود.

غارشناسان در هنگام مطالعه‌ی توده‌های مرجانی به طور اتفاقی این جمجمه را یافته‌اند. بجز جمجمه و بخشی از شانه بقیه‌ی اسکلت در لایه‌های کلسیت مدفون شده است. محققان احتمال می‌دهند که نئاندرتال بخت برگشته در آن تونل به دام افتاده و بر اثر گرسنگی و تشنگی از بین رفته است؛ با گذشت زمان رسوبات سنگ آهک بقایای وی را تا چندین هزار سال بعد محافظت کرده است.
اگرچه در اروپای شرقی بقایای دیگری از انسان‌ها نئاندرتال یافت شده اما هیچکدام به خوبی مرد آلتامورا سالم و دست نخورده باقی نمانده است. پس از گذشت سال‌ها از کشف این اسکلت اطلاعات ما از آن فقط به عکس‌ها و نمونه گیری از کلسیت‌های نزدیک اسکلت محدود شده بود تا سرانجام ۶ سال پیش به دانشمندان اجازه داده شد قطعه‌ی کوچکی از کتف اسکلت را برداشت کرده و بر روی آن آزمایش‌هایی انجام دهند، آزمایش‌هایی که اکنون به نتیجه رسیده‌اند.

بررسی اولیه‌ DNA مرد آلتامورا را متعلق به نژادی که از ۴۰ تا ۲۰۰ هزار سال پیش در اروپا زندگی می‌کرده نشان داده و تحقیقات بیشتر عمر این نئاندرتال را حدود ۱۵۰ هزار سال تخمین می‌زند. بررسی نیمه عمر اورانیم-توریون مشخص می‌کند که کلسیمی که بر روی اسکلت اشباع شده عمری ۱۳۰ تا ۱۷۲ هزار ساله دارد و به میانه‌ی عصر دوم یخبندان باز می‌گردد. با استخراج DNA این اسکلت و تحلیل ژنومی کدهای آن می‌توان به اطلاعات زیادی در مورد این نسل منقرض شده و نسبت آن‌ها با نسل کنونی انسان‌ها دست پیدا کرد.

• تولد نيكولاس تِسلا

نيكولاس تِسلا فيزيك‏دان يوگسلاوي در 9 ژوئيه سال 1856م در يوگسلاوي متولد شد. وي در دوران تحصيل به فيزيك علاقه بسياري داشت و به سبب هوش بالا، به او لقب نابغه داده بودند. تِسلا پس از پايان تحصيلات در رشته برق و الكترونيك، به تحقيق در اين زمينه پرداخت. از اين رو، تحقيقات و اختراعات تِسلا عمدتاً درباره جريان الكتريسيته بود. وي با اختراع وسيله تبديل برق دوفاز و سه فاز و كشف برق آلترناتيو يا جريان متناوب الكتريسيته، پايه‏ گذار صنايع و علوم بسياري شد كه با الكترونيك سر و كار داشتند.نيكولاس تِسلا سرانجام در 10 مه 1943م در 87 سالگي درگذشت

• مرگ ارنست همينگوي

اِرنست ميلر هِمينگوِي نويسنده شهير امريكايى در 21 ژوئيه 1898م در ايالت شيكاگو امريكا متولد شد. وي از كودكي و دوران دبستان احساس كرد كه براي ادبيات مستعد است از اين رو از همان زمان، شروع به نوشتن مقالات ادبي و داستان در روزنامه‏اي كه خودِ شاگردان، آن را اداره مي‏كردند، نمود.

وي با نوشتن كتاب معروف زنگ‏ها براي كه به صدا در مي‏آيند به اوج افتخار رسيددر همان زمان، همينگوي به دليل فروش تيراژ بالاي كتاب‏هاي خود و ساخت فيلم از كتاب‏هايش صاحب ثروت فراواني گرديد و موفق به دريافت جايزه اُسكار نيز شد. درباره سبك خاص همينگوي گفتگوي بسيار شده است. سبكي كه او را از پيشينيان و معاصران ممتاز مي‏سازد، به سبب سادگي اعجاب‏آور و مستقيم و كوبنده، كلمه‏هاي محاوره‏اي، جمله‏هاي كوتاه و بدون وابسته، نشانه‏گذاري‏هاي فراوان، مكالمه‏هاي بدون تصنع و بدون رعايت صنايع لفظي، شرح حوادث هم‏چنان‏كه واقع شده و كوچك‏ترين نكته‏اي از واقعيت از چشم دور نمانده است.

وي در زمان حيات خود به شهرت و افتخار افسانه‏اي دست يافت و با دريافت جايزه نوبل ادبي در سال 1954م به خاطر نگارش كتاب پيرمرد و دريا، از نفوذي گسترده در ميان نويسندگان برخوردار گشت. همينگوي علاقه مفرطي به شكار داشت و اغلب اوقات به اين كار مشغول بود تا اين‏كه در نهم ژوئيه 1961 در حالي كه مشغول تميز كردن تفنگ شكاري‏اش بود، گلوله‏ اي شليك شد و به زندگي‏اش خاتمه داد. بدين ترتيب ماجراي مرگ پدرش پس از 23 سال تجديد گرديد. اكثر آثار همينگوي به فارسي ترجمه شده است.

.