تصويب قرارداد الحاق ايران به سازمان يونسكو

  • تصويب قرارداد الحاق ايران به سازمان يونسكو در پاريس

سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد، يونسكو، پس از پايان جنگ جهاني دوم در پاريس با حضور نمايندگان 43 كشور تاسيس شد. يونسكو علاوه بر توجه به امور علمي، تربيتي و فرهنگي كشورهاي عضو، به مرمت خسارات فرهنگي ناشي از جنگ و نيز كوشش در راستاي گسترش صلح و رفع سوء تفاهمات بين ‏المللي مي‏ پردازد

از اين رو، دولت ايران در 30 ارديبهشت ماه سال 1325 ش، قبول اساسنامه يونسكو را در هيئت وزيران به تصويب رساند. در نهايت قرارداد الحاق ايران به اين سازمان در نيمه تيرماه سال 1327 ش از تصويب مجلس شوراي ملي گذشت و كميسيون مزبور، فعاليت رسمي خود را شروع كرد.

تاليف و چاپ كتاب ايران به زبان انگليسي، شناسايي و معرفي ارزش‏هاي فرهنگي ايران براي ديگر كشورها و حفظ ميراث فرهنگي كشور و ديگر فعاليت‏ه اي فرهنگي، از جمله كارهاي اين كميسيون به شمار مي‏رفت.

  • ثبت قلعه نهبندان (خراسان) در فهرست آثار ملي ايران

قلعه عظيم نهبندان كه از خشت و چينه ساخته شده، در داخل شهر نهبندان قرار گرفته است. با توجه به نقشه بنا و اشياء سفالي بدست آمده از قلعه، سابقة تاريخي آن به دوران قبل از اسلام يعني دوران اشكاني و ساساني برمي‌گردد. قلعه در دوران اسلامي تا دوران صفويه فعال بوده و در دوره صفويه به طور كامل متروك شده است. وجود اين قلعه صحت ادعاي بعضي منابع تاريخي كه سابقه شهر نهبندان را به دوران پيش از اسلام مي‌رسانند. تأييد مي‌كند این بنا از دوره اشكاني به شماره 1934 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • درگذشت ژوزف ني‏پس

نخستین بار یک دانشمند فرانسوی به نام ژوزف نیسفور نیپس در سال 1826 میلادی موفق به ثبت اولین عکس تاریخ شد. او با قرار دادن یک صفحه فلزی قیر اندود در یک جعبه تاریک از جلوی پنجره تصویرپشت بام را ثبت کرد در آن زمان صفحه عکس به مدت ۸ ساعت تحت تابش نور آفتاب قرار داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا