ویروس کرونا روی میمون‌ها آزمایش شد

تیمی از پژوهشگران چینی در مطالعات اخیر خود در مورد ویروس کرونا، اقدام به بررسی نوع عملکرد بیماری در میمون‌های آزمایشگاهی کرده و دریافتند میمون‌های آلوده به ویروس کرونا می‌توانند تا 28 روز پس از پایان بیماری نسبت به ابتلای دوباره، مصونیت داشته باشند.

این موضوع با توجه به مشابهت فیزیکی میمون‌ها و انسان می‌تواند دارای اهمیت زیادی باشد اما به این مسئله نیز باید توجه کرد که اگرچه میمون‌های مورد مطالعه قرار گرفته، ایمنی اولیه را نشان می‌دهند اما هنوز مشخص نیست که چنین ایمنی در انسان چه مدت دوام خواهد آورد؟ به باور پژوهشگران برای بررسی دقیق این موضوع لازم است ماه‌ها یا حتی سال‌ها صبر کرد تا مشخص شود که میلیون‌ها انسان آلوده شده از زمان شروع این بیماری همه گیر تا چه حد در برابر ابتلای دوباره، مصونیت خواهند داشت؟

نویسندگان این مطالعه در مقاله خود نوشتند: بیست و هشت روز پس از پایان اولین عفونت، چهار میمون از مجموع شش میمون مطالعه شده، دوز دیگری از ویروس را دریافت کردند اما این بار علی رغم افزایش مختصر دما و ظهور تب اندک، هیچ علامتی از عفونت مجدد نشان ندادند.

در ادامه محققان با گرفتن نمونه‌های مکرر متوجه شدند که اوج تکثیر و افزایش میزان  ویروس، سه روز پس از آلودگی میمون‌ها به دوز جدید ویروس، مشاهده می‌شود. البته یافته‌های محققان نشان می‌دهد واکنش سیستم ایمنی بدن میمون‌ها پس از ابتلای نخست به کرونا، در موارد بعدی ابتلا، قوی تر بوده و آنتی بادی‌های موسوم به خنثی کننده (neutralizing antibodies) در این میمون‌ها بیشتر بوده و مؤثرتر عمل می‌کنند. این ویژگی ممکن است آن‌ها را در برابر عفونت مجدد کوتاه مدت محافظت کند.

البته نویسندگان این پروژه مطالعاتی اعلام کردند که آزمایش‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود این افزایش قدرت دفاع سیستم ایمنی تا چه مدت باقی خواهد ماند و آیا این ایمنی دائمی است یا موقتی؟

شرح کامل این مطالعات و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی ساینس (journal Science ) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.