سبزپوشانی که با مشکلات فراوانی دست به گریبانند

محیط بانان این افراد سبزپوش، سلحشورانی هستند که سخت کوشانه و با شجاعت تمام بدون چشمداشتی از سرزمینی که هدیه خدادادی به انسان است حفاظت می کنند. آنان برای پاسداری از عرصه های طبیعی و حیات وحش، از فدا کردن جانشان نیز، ابایی ندارند.

از آنجاکه این مناسبت بر اساس سال هجری قمری است، در تقویم خورشیدی، تاریخ یکسان سالیانه ندارد، از این رو، این روز خجسته امسال با 13 تیر مقارن شده است.

به همین بهانه قصد داریم در این گزارش به مشکلات این عزیزان و بررسی وضعیت آنها بپردازیم.

متاسفانه در کشور ما حمایت های قانونی مناسبی از محیط بانان صورت نگرفته و فعالان این عرصه علیرغم سختی هایی که در فعالیت خود با آن مواجهند با مشکلات فراوانی نیز دست به گریبان هستند.

در طی سال های اخیز تعداد زیادی محیط بان در برخورد با شکارچیان غیر مجاز جان خود را از دست داده و تعدادی از آنها نیز با صدمات ناشی از برخورد با شکارچیان دست و پنجه نرم می کنند.

علاوه بر این، محیط بانان اغلب هنگام رویارویی با شکارچیان غیرمجاز، مجبور به درگیری با آنها می شوند که متاسفانه غالبا این ماجرا منجر به زخمی یا کشته شدن یکی از طرفین می شود. نکته اصلی ماجرا اینجاست که به دلیل خلاء های قانونی که در این حوزه در کشور وجود دارد، اگر در این درگیری ها شکارچی کشته شود، محیط بان به جرم قتل زندانی و حتی در مواقعی اعدام می شوند.

از سوی دیگر، علیرغم شرایط سختی کار، شرایط اقلیمی و وضعیت نامناسب زندگی محیط بانان این افراد بعد از 30 سال کار بازنشسته می شوند که برای محیط بانان طولانی است. علاوه بر این، این شغل درآمد کمی دارد که زندگی و امرار معاش را برای این افراد سختکوش دشوار کرده است.

از دیگر سختی های این شغل شیفت های کاری بلندمدت و ساعات کاری زیاد است که به دلیل کمبود نیروی انسانی در سازمان حفاظت از محیط زیست است.

از دیگر مشکلات اساسی محیط بانان این است که بسیاری از ارگان ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی به محیط زیست توجهی نمی کنند و متاسفانه  قانون نیز از نظر مسائل حقوقی از محیط زیست و شغل محیط بانی حمایت چندانی نمی کند.

این در حالیست که چندی پیش فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست از افزایش نیروی انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست و استخدام 300 محیط بان در سال جاری خبر داده بود.

بنابه گفته سرهنگ جمشید محبت‌خانی طی سال های گذشته با آموزش‌هایی که صورت گرفته برای اولین بار در سال گذشته محیط بان شهید و تلفات انسانی در این حوزه نداشتیم که این موضوع جای خرسندی دارد.

وی حفظ جان محیط بانان در کنار افزایش عملکرد آن‌ها را از اهداف این سازمان دانسته و گفته بود: یکی از دغدغه‌های ما انتقال جرائم زیست محیطی و تخلفات از فضای حقیقی به فضای مجازی است .بنابراین سال گذشته مرکز رصد و پایش برخورد با تخلفات زیست محیطی با همکاری پلیس فتا راه‌اندازی شد که امیدواریم بتوانیم در سال جدید این مرکز را تقویت کنیم.

بر اساس اظهارات محبت‌خانی در سال ۹۷ و ۹۸ هیچ محیط بان محکوم به اعدامی نداشتیم. ضمن اینکه همواره سعی کردیم به محیط بانانی که به این مصیبت دچار شده اند کمک کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از تجهیزات و خودروهای ما فرسوده هستند، در مورد تجهیزات محیط بانی نیز گفته بود: در سال ۹۸ حدود ۱۰۳ دستگاه خودرو مناسب که به محیط زیست تخصیص داده شده بود، به پاسگاه‌های محیط بانی تحویل داده شد. با این وجود، محیط زیست پیگیر دریافت ۶۰ میلیارد تومان وام است که بتواند در حوزه تجهیزات برای محیط بانان هزینه کند.

به گزارش سیناپرس، با توجه به نوع شغل محیط بانان و اشراف مسوولان مربوطه به مشکلات آنها انتظار می رود رسیدگی به وضعیت شغلی و زندگی این افراد در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

گزارش: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا