تکیه روی کلمات مشترک برای نجات بشر

شاید گفتگو بین هابیل و قابیل در مورد پذیرش و عدم پذیرش قربانى آنان نخستین نوع گفتگو باشد.

در تاریخ ادیان، گفتگو غالبا پیرامون مفهوم عقاید، شعایر و اخلاقیات، از نخستین مواجهه ادیان مختلف با یکدیگر صورت پذیرفته است.

امام رضا (ع) در قرن هشتم میلادی با برگزاری جلسات مفصل مناظره با روسای مذاهب گوناگون اسلامی، پیشوایان و علمای مسیحی، یهودی و زرتشتی و حتی افراد آتئیست به مقوله گفتگوی ادیان جامه عمل پوشانده بود.

به طور کلی گفتگو در این مقوله با نیت دستیابى به بینش ها و اعتقادات مشترک و واکاوی ارزش هاى یکسان همواره مورد توجه ادیان توحیدی بوده و از اهمیت بسزایی در حوزه سیاسی و اجتماعی برخوردار است.

جمهوری اسلامی ایران نیز از نخستین کشورهایی است که به گفتگوی بین ادیان در سطوح عالی پرداخته است. بسیاری از فعالان این عرصه معتقدند تنها راه نجات بشر برای بازگرداندن آرامش به جهان، گفتگوست و تنها حرکت در چارچوب آموزه‌های دینی می تواند صلح را تضمین کند.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی نیز به عنوان نهادی پیشرو در این حوزه در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه ادیان به طور کلی به دو دسته ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی تقسیم می شوند، گفت: ادیان آسمانی یا ابراهیمی شامل اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب با بیان اینکه ادیان غیرابراهیمی هندو، بودا، شینتو، لائوتسه، کنفوسیوس و تائوئیسم را شامل می شوند، بیان کرد: ای ادیان در جهان با نام ادیان شرقی هم شناخته می شوند.

وی ادامه داد: طبق این دسته بندی وقتی صحبت از گفتگوی ادیان به میان می آید مهم است مشخص باشد که گفتگو بین ادیان ابراهیمی مدنظرمان است یا ادیان غیرابراهیمی.

نواب با تاکید بر اینکه تقریب در خانواده اسلام و گفتگو در خانواده ادیان مطرح می شود، گفت: به طور کلی این تقسیم بندی های کلی است که پیرامون این موضوع وجود دارد.

وی عنوان کرد: بحث گفتگوی ادیان تقریبا پس از انقلاب اسلامی در ایران شروع شده و سابقه 40 در کشورمان دارد. برای پیشبرد این امر مراکز مختلفی در این حوزه وارد شده اند، در راس آنها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار دارد که بار تشکیلاتی این موضوع را بر دوش می کشد.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تصریح کرد: دانشگاه ادیان نیز بار علمی گفتگوی ادیان را در برخی موارد بر عهده دارد. در حوزه فعالیت های خود صدها دوره گفتگوی ادیان شامل گفتگوی اسلام با مسیحیان کاتولیک در رم، آلمان، اتریش، گفتگو با ارتدکس ها در کشور روسیه و گفتگوهایی با پروتستان برگزار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در این مفهوم گفتگو به هیچ وجه هدف تبلیغ نیست، اظهار کرد: بلکه هدف از انجام این کار تکیه بر مشترکات است و قرار نیست تغییر دینی در این میان صورت گیرد.

نواب تصریح کرد: در عصر حاضر، بشریت از بی دینی رنج می برد و باید به بشریت فهماند که اصل دین مقوله خوبی است. تکیه بر مشترکات با کمک گفتگو روشن می کند که خدا، اخلاق، خانواده، صلح، حفاظت از محیط زیست در همه ادیان اصل است.

وی افزود: بنابراین، مسلما اگر ادیان با هم گفتگو کنند می توانند مسیر را به درستی پیش ببرند. امروزه نابودی محیط زیست به چالش بزرگی برای بشر تبدیل شده است. قطعا اینکه دو دین روی این موضوع تاکید می کنند، گام مثبت رو به جلویی در این حوزه تلقی می شود.

نواب با تاکید بر اینکه دستاوردهایی که در این حوزه وجود دارد، از نوع دستاوردهای کیفی است، گفت: اهمیت این موضوع تا آنجاست که قرآن هم توصیه کرده است که بیایید روی کلمات مشترک تکیه کنید.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا