علت گرمایش زمین چیست؟

یک گروه بین المللی از محققان در این مطالعه از مدل های آماری مختلفی برای بازسازی متوسط دمای هوای جهان در دوران « هولوسن»، دوره ای که پس از آخرین عصر یخبندان و تقریباً ۱۲ هزار سال پیش آغاز شده است، استفاده کردند.

در اواخر عصر حجر، در حدود چهار هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد و قبل از ورود سیاره زمین به دوره یخبندان کوچک حدود هزار و ۳۰۰ سال پس از میلاد، آب و هوای جهان با سرعت حدود ۰.۱ درجه سانتیگراد (۰.۱۸ درجه فارنهایت) در هر هزار سال سرد می شد.

اکنون یافته های این مطالعه نشان می دهد که سرمایش جهانی، تقریبا از ۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش آغاز شد؛ در آن زمان متوسط دمای هوای جهان در اوج، ۰.۷ درجه سانتی گراد گرمتر از متوسط دمای هوا در اواسط قرن نوزدهم بود.

اما از اواسط قرن نوزدهم، دمای هوای جهان به دلیل تسریع انتشار گازهای گلخانه ای در جو یک درجه سانتی گراد افزایش یافته؛ این بدان معنی است که دمای هوا امروز از هر زمانی در ۱۲ هزار سال گذشته بالاتر است.

آخرین باری که متوسط دمای هوای جهان، یک درجه سانتی گراد بیشتر از دمای هوا در قرن ۱۹ بود، به زمان قبل از آخرین عصر یخبندان در حدود ۱۲۵ هزار سال پیش باز می گردد؛ در آن زمان سطح آب دریا حدود ۲۰ فوت بالاتر از امروز بود. 

محققان دانشگاه «نورترن آریزونا» در آمریکا که ریاست این مطالعه را بر عهده داشتند، پس از تجزیه و تحلیل داده های مربوط به دیرینه شناسی دمای هوا از منابعی که شامل هسته های یخی، رسوبات دریاچه و جانوران پیش از تاریخ می شد، به این کشف نگران کننده دست یافتند.

«مایکل ارب» استاد تحقیق که بازسازی های دمای هوا را برای این مطالعه آنالیز کرده است، گفت: سرمایش ابتدایی زمین توسط چرخه های کندتر در مدار زمین هدایت می شد. این چرخه های کندتر در مدار زمین، باعث می شدند که میزان نور خورشید در تابستان در نیم کره شمالی زمین کاهش یابد و عصر یخبندان به اوج خود برسد. 

با این وجود، با شروع انقلاب صنعتی، دمای هوا روند افزایشی را آغاز کرد و محققان این مطالعه پیش بینی می کنند که این روند ادامه خواهد یافت. «نیکلاس مک کی» استاد یار دانشگاه «نورترن آریزونا» گفت: دهه گذشته به احتمال زیاد سردتر از متوسط دمای هوایی خواهد بود که بقیه این قرن و بعد از آن خواهد داشت.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا