واکاوی مسایل اجتماعی با مردم نگاری روزمره

شاید در نگاه اول کارهای تکراری و روزمره نیاز به فکر کردن نداشته باشند اما واقعیت این است که حتی کوچکترین رفتارها و کنش های تکراری و روزانه ما مملو از نشانه ها و رازهایی هستند که ارزش فکر کردن را دارند.

زمان و وقت شناسی، قهوه خانه تا کافه و رستوران روی مردم از جمله کتاب هایی هستند که با روشنگری و آگاهی بخشی مردم، به این موضوع ها پرداخته اند.

دکتر ناصر الدین غراب، عضو هیات علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ در این خصوص به سیناپرس گفت: حدود سه سال پیش پروژه ای با نام « مردم نگاری زندگی روزمره» تحت 30 عنوان مانند رستوران گردی مردم در شهرها، درک مردم از مرگ، فهم، رفتار و کنش طبقه متوسط شهری از سفر و گردش، فرهنگ رانندگی ایرانی ها و …. در انتشارات علمی و فرهنگی تعریف و در نهایت 15عنوان را انتخاب کردیم. از خلال این موضوع ها چندین عنوان پایانه توسط دانشجویان ارشد گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ کار شد که سه مورد از آنها قابلیت چاپ کتاب را داشتند.

وی افزود: یکی از این عنوان ها مربوط به بحث زمان و وقت شناسی است که توسط هنگامه مظلومی کار شده است. بحث کافه و کافه نشینی( از قهوه خانه تا کافه) نیز از دیگر موضوعاتی است که توسط هاله میر میری انجام شده است. بحث رستوران روی نیز از دیگر موضوع های تعریف شده این پروژه است که توسط رودشتی، یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه انجام شده است.

وی اظهارداشت: این موضوع ها بر اساس انتظارات ما از پروژه مردم نگاری زندگی روزمره اصلاح شدند و در نهایت در قالب کتاب به چاپ رسیده اند. اکنون دو کتاب زمان و وقت شناسی، از قهوه خانه تا کافه به چاپ رسیده اند. کتاب رستوران روی نیز به زودی چاپ می شود.

وی در پاسخ به این سوال که این پایان نامه ها چه میزان کاربردی هستند و می توانند در زندگی روزمره انسان ها نقش داشته باشند، گفت: این کتاب ها به منظور آگاهی بخشی، روشنگری، خود شناسی فرهنگی اجتماعی و افزایش فهم عمومی نسبت به اتفاق های روزمره زندگی و جامعه شهری به نگار در آمده اند.

غراب به اهمیت این موضوع پرداخت و عنوان کرد: یکی از ویژگی های بارز زندگی روزمره، غافل بودن ما نسبت به رفتارها و کنش های زندگی مان است؛ اساسا زندگی روزمره مان که در طول روز تجربه می کنیم، تکراری است و ما نسبت به اتفاق ها، رفتارها، کنش ها و کردارهای خودمان آگاهی نداریم. آنقدر این موضوع ها برای ما طبیعی است که تحقیق و تفحصی پیرامون آن انجام نمی دهیم. به عنوان مثال اصلا زمان و زمان بندی برای ما ایرانی ها اهمیت ندارد. ما با این پدیده زندگی روزمره هر روز سر و کار داریم اما بسیار نسبت به آن تامل نمی کنیم. کتاب زمان و وقت شناسی با هشدار دادن و ارتقای آگاهی، کمک می کند تا مردم به یک نوع خودشناسی اجتماعی دست پیدا کنند.

این عضو هیات علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و فرهنگ بیان کرد: بسیاری از این رفتارها، ویژگی ها و هویت ها در زندگی مردم به خصوص در شهرها بالفعل شده و تبلور پیدا کرده اند از اینرو ما نیاز به خودآگاهی و روشنگری در این زمینه داریم. همه ما نیاز داریم تا بدانیم چه خصوصیات، ویژگی ها و الگوهایی داریم و چگونه باید در زندگی روزمره مان رفتار کنیم از اینرو این کتاب ها کاربردی هستند و به روشنگری عمومی کمک می کنند

وی عنوان کرد: این کتاب ها به فهم بهتر، دقیق تر و جزیی رفتارهای عادی و طبیعی ما کمک می کنند. رفتارهایی که جزیی از منش و طبیعت ثانویه ما هستند و با تعامل نسبت به این موضوع ها می توانیم تغییراتی حداقل در سطح فردی ایجاد کنیم. مثلا اکنون بخشی از اوقات فراغت جوانان در فضاهایی مانند کافه سپری می شود. نسل قدیم و سنتی اوقات خود را در قهوه خانه ها می گذرانند. این پدیده به مرور زمان در زندگی شهری با ایجاد فرهنگ جدید و مدرن از قهوه خانه به کافه ها تحول پیدا کرده است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا