کاهش مشکلات پژوهش با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی

حسین میرزایی در پنجمین جلسه سال مجمع که با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم برگزار شد، اظهار داشت: مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور شامل ۱۶ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی ملی مستقل و غیردانشگاهی تابع وزارت علوم است که دارای ۷۸۰ عضو هیات علمی و ظرفیت علمی وتجهیزاتی کم نظیر و غیر قابل تکراری است.

وی با بیان اینکه این مراکز در تمام حوزه‌های تخصصی مشغول خدمت و گره‌گشایی از مشکلات کشور هستند و بودجه اختصاص یافته به مجموعه های پژوهشی وزارت علوم به هیچ وجه با نیازها و ظرفیت های گسترده پژوهشی کشور هماهنگی ندارد، تاکید کرد: با توجه به چالش های بودجه ای دولت که ناشی از محدودیت منابع است استفاده از ظرفیت دستگاه ها اجرایی و بخش خصوصی راه اصلی پیش روی ماست.

میرزایی همچنین راه دیگر برای کاهش مشکلات بخش پژوهش و فناوری کشور را استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی دانست که با مجوز رهبری نظام صورت می پذیرد و با توجه به حمایت ها و تاکیدات مداوم معظم‌له از امر پژوهش و فناوری و مطالبه تخصیص ۳ تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی اعتبارات پژوهشی از این ظرفیت باید مورد درخواست وزارت علوم قرار گیرد.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درخواست کرد به این دغدغه مشترک پژوهشگاه ها و مجموعه همکاران پژوهشی وزارت علوم توجه کرده و با پیگیری آن اقدام ارزشمندی را در این حوزه به جای بگذارد.

میرزایی در پایان با اشاره به دیدار اعضای مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با معاون اول محترم رییس جمهور و رییس سابق مجلس بر مطالبه جدی مجمع برای مشارکت پژوهشگاه ها در کمیسیون های دولت و مجلس به منظور ارائه مشاوره و حضور در تصمیم سازی های تخصصی براساس رهیافتهای پژوهشی و علمی تاکید کرد.

لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بر ضرورت اشتراک و هم‌افزایی امکانات و تجهیزات مراکز پژوهشی و شبکه علمی موسسات تاکید کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا