رفتار سلبریتی ها رویکردهای ضدفرهنگی را ترویج می کند

روشنفکران دارای مسوولیت اجتماعی بودند و بیش از آنکه به دنبال ثروت و شهرت باشند به دنبال  افزایش آگاهی جامعه در سطوح مختلف بودند. این در حالی است که سلبریتی ها که زاییده شبکه های اجتماعی هستند نقش ایجابی ندارند و عمدتأ در شبکه های اجتماعی منشأ جنجال و هیاهو هستند.

برخی از این سلبریتی ها شبکه های اجتماعی را محملی برای رویکردهای ضدفرهنگی و ضداجتماعی کرده اند. پرفسور حسین باهر جامعه شناس برجسته کشور در این زمینه معتقد است: سلبریتی ها با استفاده از شبکه های اجتماعی از فضای نامناسب فرهنگی جامعه استفاده کرده و شهرت و ثروت زیادی به دست آورده اند و به پشتوانه این شهرت و ثروت جایگاه قابل توجهی در جامعه یافته اند.

در این فضا برخی سلبریتی ها به دلیل خطاهایی که انجام می دهند تخطئه می‌شوند و به اهداف خود نمی رسند. در چنین فضایی که هارمونی و نظم ندارد یکی به عرش می رسد و دیگری به فرش.

جامعه شناس برجسته کشور در ادامه می‌گوید: هنگامی که شرایط جامعه به شکلی جلو می رود که آب زلال کنار می رود و آب غیر زلال جای آن را می گیرد جامعه با فقدان گروه های مرجع جریان ساز و تأثیرگذار مواجه می شود.

این در حالی است که جامعه امروز ایران با نسل جدید دهه هفتاد و هشتادی مواجه است که با هنجار های سنتی جامعه تفاوت های معناداری پیدا کرده اند. این مسائل ریشه در کنار گذاشتن روشنفکران به عنوان روشنگران جامعه و جلوگیری از فعالیت آنها به شکل های مختلف بوده است. امروز نسل جدید کلمات غرب و مهجوری در صحبت های محاوره ای خود به کار می برند که برای نسل گذشته نه مقدور است و نه قابل فهم.این اتفاقات به دلیل توجه مردم به سلبریتی های تازه به دوران رسیده است که عمدتأ نیز در رسانه های گروهی ظهور و بروز پیدا کرده اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: گروه های مرجع همواره در توسعه جوامع نقش تعیین کننده ای داشته اند. به همین دلیل نیز اگر سلبریتی ها کارکرد مثبت خود را به جامعه نشان بدهند و بتوانند در جامعه به صورت مثبت جریان سازی کنند مسیر توسعه کشور هموار خواهد شد. با این وجود کارکرد سلبریتی ها در ایران به این شکل نبوده است. اگر ما به اشعار،موسیقی و سینمای نسل جدید نگاه کنیم متوجه می شویم که آموزه هایی که در این مسائل وجود دارد پیش برنده و جریان ساز نیست و بلکه مخرب است.

آموزه هایی که امروز توسط سلبریتی ها در جامعه ترویج می شود به دلیل ماهیت خشنی که دارد سبب افسردگی و رنجوری در بین جوانان جامعه شده است. این در حالی است که اشعار و سینمای گذشته همواره سرشار از امید و زندگی بود و فهم و درک جوانان را در مسیر زندگی بالا می برد.

دکتر باهر خاطرنشان کرد: روشنفکران وضعیت امروز جامعه را مطلوب نمی دانند. به همین دلیل نیز تلاش می کنند درباره مشکلات و چالش های درونی جامعه گفت وگو کنند و این گفت وگو را به سطح جامعه بکشانند. این نوعی دلسوزی و تعهد اجتماعی است که روشنفکران دنبال می کنند. این در حالی است که سلبریتی ها فاقد چنین مسوولیتی هستند و برای خود چنین مسوولیتی در نظر نگرفته اند.هیچ پدر و مادری فرزند معترض خود را طرد نمی کند و بلکه همواره به دنبال آن است که آن را راهنمایی و ارشاد کند.

روشنفکری نیز چنین مسوولیتی برای خود قائل است و همواره تلاش می کند با اصلاح گری و روشنگری چالش های جامعه را مترفع کند و در مقابل برای توسعه جامعه فرصت ایجاد کند. این در حالی است که سلبریتی ها نقش متفاوتی نسبت به روشنفکران دارند و به جای اینکه در جامعه جریان ایجاد کنند روی اتفاقات جامعه موج سواری می کنند. این موج سواری نیز اغلب برای به دست آوردن شهرت و تحکیم جایگاه خود در بین افکار عمومی و به خصوص جوانان است.

بدون تردید رفتارهای سلبریتی ها که بیشتر معطوف به ثروت و شهرت است نمی تواند در جامعه جریان سازی فکری و فرهنگی کند و بلکه رویکردهای ضدفرهنگی را ترویج می کند. شبکه های اجتماعی در ایران به کسانی میدان داده که فاقد زمینه های علمی و فرهنگی لازم برای مدیریت فرهنگی جامعه هستند. این در حالی است که در گذشته روشنفکران با تعهد و مسوولیت اجتماعی در تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش موثری ایفا می کردند.در نتیجه باید بین گروه های مرجع جریان ساز که منشأ تحولات فرهنگی هستند با گروه های مرجعی که در یک فضای بی هدف معلق هستند و هیچ تأثیرگذاری فرهنگی ندارند تفکیک قایل شد.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا