امروز ایستگاه فضایی را به طور زنده تماشا کنید

فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به دلیل موقعیت ویژه این ایستگاه در مدار زمین، امکان مشاهده مناظر بی‌نظیری از سیاره زمین را دارند که اکثر مردم هرگز فرصتی برای دیدن آن نخواهند داشت.

در حال حاضر، دو فضانورد ساکن در ایستگاه بین‌المللی فضایی در حال آماده شدن برای انجام مأموریت پیاده‌روی و راهپیمایی فضایی و ورود به فضای خارج از ایستگاه هستند.

امروز چهارشنبه 1 ژوئیه (برابر با 11 تیر)، فضانوردان در ایستگاه بین‌المللی فضایی به منظور پشتیبانی از مونتاژ، تعمیر و نگهداری ایستگاه‌ فضایی، عملیات جدیدی را آغاز می‌کنند.

در این عملیان ویژه، فضانوردان ناسا کریس کاسیدی (Chris Cassidy) و رابرت بهنکن (Robert Behnken) در دویست و بیست و نهمین عملیات راهپیمایی فضایی شرکت می‌کنند.

سازمان فضایی ناسا در این مورد توضیح داد: «روز چهارشنبه 1 ژوئیه (برابر با 11 تیر)، فضانوردان ما در ایستگاه بین‌المللی فضایی به منظور پشتیبانی از مونتاژ، تعمیر و نگهداری ایستگاه‌ فضایی، عملیات جدیدی را آغاز می‌کنند.»

در این عملیات باتری‌های نیكل هیدروژن قدیمی كه با باتری‌های جدید لیتیوم یونی كه ماه گذشته به وسیله یك فضاپیمای باری ژاپنی وارد ایستگاه فضایی شدند، تعویض می‌شوند.

این عملیات راهپیمایی فضایی حدود ساعت 7 و 20 دقیقه بر اساس زمان رسمی شرق آمریکا و 12 و 20 دقیقه به وقت بریتانیا (حدود ساعت 15 و 30 دقیقه به وقت ایران) آغاز و پیش بینی می‌شود که حدود هفت ساعت طول انجامد. گفتنی است این عملیات به طور مستقیم توسط کانال یوتیوب ناسا پخش شده و تمامی علاقه‌مندان به طور زنده قادر به دیدن این عملیات خواهند بود.

ساعت برنامه ریزی شده برای این عملیات به گونه ای است که ایستگاه بین‌المللی فضایی رو به تاریکی بوده و نور خورشید در دید و عملکرد فضانوردان اختلالی ایجاد نمی‌کند.

در حال حاضر بهره برداری از ایستگاه بین‌المللی فضایی به صورت یک پروژه مشترک بین 5 سازمان فضایی است. این سازمان‌ها عبارت‌اند از: سازمان فضایی ناسا از آمریکا، سازمان فضائی روسیه، سازمان فضایی ژاپن، سازمان فضایی اتحادیه اروپا و سازمان فضایی کانادا.

حداکثر ظرفیت این ایستگاه شش نفر است. ایستگاه بین‌المللی فضایی در مدار تحتانی زمین قرار داشته و در معمولاً در محدوده فاصله 330 کیلومتری تا 435 کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. پروژه ایستگاه بین‌المللی فضایی امکانات لازم جهت انجام آزمایش‌های علمی در خارج از جو زمین، عملیات مشاهده و بررسی و همچنین به‌عنوان یک ایستگاه میانی و رابط جهت سفر به ماه، سایر سیارات منظومه شمسی و یا سایر سیارک‌ها کاربرد دارد.

ایستگاه بین‌المللی فضایی با سرعتی برابر با 27 هزار و 700 کیلومتر در ساعت در مدار زمین در حال حرکت بوده و روزانه 15 بار به دور زمین می‌چرخد. ایستگاه فضایی بین‌المللی در حقیقت ماحصل ترکیبی از چندین پروژه فضایی است که قبلاً توسط کشورهای مختلف برنامه‌ریزی‌شده بود.

طول ایستگاه بین‌المللی فضایی 109 متر است و بخش مرکزی آن 51 متر درازا دارد. وزن کلی این ایستگاه فضایی در حدود 420 تن بوده و داخل آن 14 بخش قابل سکونت تعبیه‌شده است. این بخش‌ها درمجموع دارای حجمی بالغ‌بر 935 مترمربع هستند. این میزان فضای قابل سکونت تقریباً در حد نیمی از ابعاد یک هواپیمای بوئینگ 747 محسوب می‌شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. هیجان انگیزه بخصوص اونجا تو فضا باشی.ممنون از مطلب عالیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا