روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی

  • روز بین المللی بدون کیسه پلاستیکی

3 ژوئیه (13 تیر) نیز با هدف افزایش آگاهی عمومی درخصوص خطرات کیسه های پلاستیکی برای محیط زیست و ارائه راه حل های جایگزین برای استفاده کمتر از این نوع کیسه ها، به نام روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی (International Plastic Bag Free Day) نامگذاری شده است.

  • روز ملی دماوند

امروز 13تیر ماه روز ملی دماوند است. روز سیزدهم تیرماه در سال۱۳۸۷ با تلاش و همت دوستداران طبیعت و طرفداران محیط‌زیست به‌عنوان روز ملی دماوند انتخاب شد و از آن پس هر سال، طبیعت‌دوستان این روز را با هدف حفاظت از این قله بی‌نظیر در شهر رینه از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل، جشن می‌گیرند.

  • روز ملي مبارزه با بيماريهاي قابل انتقال بين انسان و حيوان

بنابر پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و تصويب دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي روز 13 تير ماه به عنوان «روز ملي مبارزه با بيماريهاي قابل انتقال بين انسان و حيوان» نامگذاري شد.در روز 13 تير ماه مصادف با 5 جولاي لويي پاستور دانشمند شهير فرانسوي براي اولين بار موفق به درمان بيماري‌ هاري با استفاده از واكسن هاري شد. شايان ذكر است: نزديك به 400 بيماري مشترك ميان انسان و حيوان وجود دارد كه از مهمترين آنها مي‌توان به بيماري‌ هاري،‌ تب مالت، ليشمانيوز (جلدي – احشايي)، سياه زخم، تب‌هاي خونريزي دهنده، آنفولانزاي پرندگان و… اشاره كرد.

  • ثبت اختراع ماشین حروفچینی (لینوتایپ)

حروف‌چینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می‌گرفت، ولی بعدها این كار با دستگاه‌هایی كه معمول‌ترین آنها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروف‌چینی خودكار لاینوتایپ در سال ۱۸۸۶ میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج فزونی یافت.

  • كشف فلز نيكل

نیکل یک فلز سفید نقره‌ای است که به‌خوبی جلا می‌گیرد. از گروه آهن‌ها است که سخت و قابل انعطاف بوده، هادی جریان الکتریسیته می‌باشد و به‌راحتی با گوگرد و آرسنیک ترکیب می‌شود. با توجه به اینکه نیکل، دوام زیادی در هوا داشته، اکسیده نمی‌شود، برای تولید سکه‌های پول، فلز کاری برنج و آهن و همچنین برای ساخت ابزار آلات شیمیایی در آلیاژهای خاص مانند نقره آلمانی کاربرد دارد و معمولاً با کبالت همراه هست که هر دوی آنها در آهن‌های شهاب سنگی یافت می‌شوند. نیکل برای آلیاژهایی که بوجود می‌آورد، بسیار با ارزش است. معمولترین حالت اکسیداسیون نیکل ، 2 است و این در حالی است که نیکل 3 و 1 نیز به ندرت مشاهده می‌شوند. محل کشف و پیدایش اکثر نیکل های بدست آمده از دو نوع معدن بدست آمده‌اند، اولی خاک های آجری رنگ بوده که مهمترین معدن سنگ نیکل هستند و دومی سولفید موجود در ماگمای زمین می‌باشد. منطقه Sud-bury در Ontario، انتاریو کانادا 30% نیکل جهان را تولید می‌کند. معادن دیگر در روسیه استرالیا، کوبا، دومینکن، نروژ و اندونزی  است. با این وجود این باور وجود دارد که بیشتر نیکل موجود در زمین در هسته این سیاره تمرکز یافته است.

  • درگذشت محمد معین

دكترمحمد معين در سال 1297 ش در شهر رشت و در خانواده‏اي روحاني به دنيا آمد.وي پس از اخذ ديپلم، ليسانس ادبيات و فلسفه و علوم تربيتي را از دارالفنون گرفت و به وسيله آموزش مكاتبه‏اي، از آموزشگاه روانشناسي بروكسل (بلژيك) خطشناسي، قيافه ‏شناسي و مغزشناسي را فرا گرفت. اين اديب سرشناس اولين فرد داراي درجه دكتراي ادبيات فارسي در ايران است.

در سال 1336 كه سازمان لغتنامه دهخدا به دانشكده ادبيات دانشگاه تهران انتقال يافت، طبق اساسنامه شوراي دانشگاه، رياست آن سازمان به عهده دكتر معين محول گرديد. وي علاوه بر اخذ نشان‏ هاي متعدد علمي در داخل كشور، در پائيز 1340 ش نيز از طرف دولت فرانسه، نشان عالي هنر و ادب را دريافت كرد. دكتر معين در نهم آذر 1345 ش در دفتر گروه زبان و ادبيات فارسي دچار بي‏هوشي موقت شد و در بيمارستان بستري گرديد. بر اثر همين عارضه وي به حالت اغماء افتاد و در مرداد 1346 با همان حال جهت معالجه به كانادا اعزام شد. معالجات سودي نبخشيد و سرانجام پس از حدود 5 سال كه در اغما بود در 13 تيرماه 1350 در 53 سالگي به رحمت ايزدي پيوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا