ماه آگاهی در مورد سارکوما

  • ماه آگاهی در مورد سارکوما(Sarcoma) یا سرطان عضله

سارکوم ۲درصد از سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد و استخوان یا بافت‌های نرم مثل عضله و مفصل را گرفتار می‌کند. این سرطان در اندام‌ها، دست‌ها و شکم هم دیده شده اما به‌دلیل آنکه ۴۰درصد بروز آن در اندام‌ها بوده، متخصصان ارتوپد در درمان آن نقش بسزایی دارند.دلایل وجود سارکوما هنوز به طور صددرصد کشف نشده است و نمی توان گفت شیوع این بیماری در کشوری بیشتر و در کشور دیگری کمتر است. ولی به طور متوسط شیوع تومورهای سارکوما در تمام کشورها یکسان و از جمله بیماری های کمیاب به شمار می رود. به این معنا که تومورهای سارکوما حدود یک درصد تومورهای بدخیم را تشکیل می دهد.

  • معرفی واکمن توسط سونی

واکمن یک برند متعلق به سونی است که به دستگاه‌های پخش کننده صوتی و تصویری پرتابل به کار می‌رود. نسل‌های جدید واکمن قابلیت پخش انواع فرمت‌های صوتی و تصویری، تصاویر و امواج رادیویی را دارند. همچنین دستگاه‌های جدید با بهره‌گیری از باتری‌های لیتیوم یونی قابلیت کارکرد بیش از ۳۰ ساعت را دارا می‌باشند. باتری این دستگاه‌ها از طریق پورت USB شارژ می‌شود.واکمن اولین بار در سال ۱۹۷۹ و در ژاپن معرفی شد.این برند برای ام‌پی‌تری پلیر، تلفن همراه ساخته‌شده توسط شرکت سونی اریکسون یا همان سری W استفاده می‌شود.

  • روز صائب تبریزی

شورای عالی انقلاب فرهنگی 10 تیر ماه را به‌عنوان روز «صائب تبریزی»نام گذاری کرد.میرزا محمّدعلی صائب تبریزی (زاده ۱۰۰۰ هجری/۱۵۹۲ میلادی در تبریزاست و در  ۷–۱۰۸۶ هجری/۱۶۷۶ میلادی در اصفهان درگذشت. وی بزرگ‌ترین غزل‌سرای سده یازدهم هجری و نامدارترین شاعر زمان صفویه است.

  • درگذشت خواجه نصیرالدین طوسی

ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی مشهور به خواجه نصیرالدین متولد ۵ اسفند ۵۷۹ در توس بود . وی  ۱۱ تیر ۶۵۳ در بغداد درگذشت. او شاعر،همه‌چیزدان،فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار ایرانی سده هفتم است. کنیه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصیرالدین»، «محقق طوسی»، «استاد البشر» و «خواجه» شهرت دارد.

  • تولد جرالد موریس ادلمان

جرالد موریس ادلمان متولد 1ژوئیه 1929 بود . وی  ایمونولوژیست و بیولوژیست آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1972 برای تحقیقات سیستم ایمنی است که در 17 مه 2014 درگذشت.

  • تولد آلفرد گودمان گیلمان

آلفرد گودمان گیلمان متولد  ژوئیه 1941 بود . وی  بیوشمیست آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1994 برای کشف پروتئین های جی (G-proteins) و نقش این پروتئین ها در انتقال سیگنال در سلول است که در  23 دسامبر 2015 درگذشت.

  • درگذشت ویلیام لارنس براگ

ویلیام لارنس براگ متولد 31 مارس 1890 بود . وی فیزیکدان استرالیایی- انگلیسی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1915 به همراه پدرش ویلیام هنری براگ برای تحلیل ساختار بلوری توسط پراش پرتو ایکس است که در 1 ژوئیه 1971 درگذشت.

  • درگذشت نیکولای گنادیویچ باسوف

نیکولای گنادیویچ باسوف متولد 14دسامبر 1922 بود . وی فیزیکدان شوروی سابق و برنده جایزه نوبل فیزیک 1964 برای تحقیقات بنیادی در زمینه الکترونیک کوانتومی که منجر به توسعه لیزر و میزر شد  که 1 ژوئیه 2001 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا