مستحکم‌ترین فولاد جهان تولید شد

پژوهشگران مؤسسه مکس پلنک در دسلدورف آلمان با ترکیب فناوری‌های مدرن و باستانی توانسته‌اند روشی برای تولید فولاد دمشق با استفاده از چاپگرهای سه بعدی بیابند.

از این فولاد در دوران قرون وسطی برای تولید شمشیرهای بسیار تیز و برنده و مقاوم استفاده می‌شد. فولاد دمشق در همین شهر تولید می‌شد و روش اصلی تولید آن در گذر زمان فراموش شده است. محققان در یک دهه اخیر برای احیای تولید فولاد دمشق تلاش کرده‌اند و سرانجام آن را با استفاده از چاپگر سه بعدی از نو ساخته‌اند.

با توجه اینکه مواد اولیه تولید فولاد دمشق که قبلاً از هند تأمین می‌شد، امروزه دیگر در دسترس نیست، محققان تلاش کرده‌اند با مهندسی معکوس مدل‌های موجود از این فولاد، آن را از نو بسازند. تیغه این فلز از جنس آهن و فولاد است و پس از گرما دادن شدید آن تا حد سرخ رنگ شدن، مواد یادشده به شیوه‌ای خاص در هم آمیخته می‌شدند. سپس با گرم و سرد کردن مکرر و بارها چکش کاری فولاد دمشق، محصول نهایی به دست می‌آمد.

محققان برای بازسازی فولاد دمشق پودر آهن، نیکل و تیتانیوم را با استفاده از لیزر و چاپگرهای سه بعدی با یکدیگر ترکیب کردند و این ترکیب را لایه به لایه از طریق ذوب کردن و سرد کردن مکرر ساختند و محصول نهایی مدنظر خود را شکل دادند. روش یادشده که برای اولین بار متکی به استفاده از چاپگر سه بعدی برای تولید لایه‌های مختلف یک فلز سخت بود، منتهی به نتیجه مطلوب شد. حداکثر میزان گرما دهی به این ترکیبات برای دستیابی به نتیجه مطلوب ۱۹۵ درجه سانتیگراد بوده است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا