حقیقت هویت ایرانی را به جوانان نشان دهیم

هرچند پیشرفت تکنولوژی ‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی، سهم به سزایی در زندگی بشر داشته اند اما نمی ‌توان تغییرات بنیادین ناشی از ظهور این تکنولوژی ‌ها را در عرصه‏ های مختلف زندگی فردی و اجتماعی نادیده انگاشت. امروزه با توسعه و رشد تکنولوژی های رسانه ای و افزایش استفاده از ابزارهای رسانه ای مانند اینترنت و شبکه های اجتماعی شاهد بروز تغییرات هویتی، فرهنگی و نیز دگرگونی های زیادی در سبک زندگی افراد به ویژه جوانان جامعه هستیم؛ مساله ای که می تواند آسیب های زیادی به پیکره جامعه جوان ایران وارد کند. در حالی که می توان با اندیشیدن تدبیری روشن جلوی بسیاری از این پیامدهای این مساله را گرفت.

دکتر سید رضا شاکری، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در این خصوص به سیناپرس گفت: من بیش از شبکه های اجتماعی به ابزارهای آن بد بین هستم،به تصورمن تلفن هوشمند به صورت ناخواسته و ناخود آگاه نقش زیادی در هویت دهی و شکل دهی جوانان ایفا می کند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی افزود: امروزه فضای دیجیتال از فضای معرفت بسیار فاصله گرفته است؛ به طوری که اکنون دانسته ها و اطلاعاتی را کسب می کنیم که صرفا به معنی آگاهی داشتن نیست.

این محقق و پژوهشگر حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی درباره هویت ملی ایرانیان اظهارداشت: ایرانیان باید همواره سر بلند باشند اما سربلندی آنها به معنای افتخار به فضل پدران شان نیست بلکه بدین معناست که دریابیم پیشنیان ما چه فضلی داشته اند تا امروزه از آن استفاده شایسته ای داشته باشیم؛ گذشته باشکوه به هیچ عنوان تضمین کننده شکوه امروز نیست. چه بسا ممکن است به دلیل نداشتن توانمندی ها و آگاهی های لازم به افول برسیم.

وی ادامه داد: اکنون شبکه های اجتماعی هویت جوانان ایرانی را نشانه گرفته است. امروزه با کمرنگ شدن هویت در فضای دیجیتال، گسست نسلی و جدایی ارتباطی میان مردم جامعه ایجاد شده است. ایجاد فاصله ها میان مردم جامعه و نسل ها به نوبه خود باعث می شود ما با هویت اصلی ایرانی خودمان پیوند نخوریم.

سیدشاکری عنوان کرد: اگر چنانچه قصد داریم پیوندهایمان را بیشتر کنیم و گسست بین نسلی مان را کاهش و ارتباطات میان مردم جامعه مان را افزایش دهیم، باید از رسانه ها به صورت مثبت و سازنده استفاده کنیم. رسانه های اصیل باید از لحاظ محتوایی وظیفه برقراری ارتباط و گفتگوها را برعهده بگیرند. از سوی دیگر ابزارها و فضاهای دیجیتال نیز می توانند دگردیسی پیدا کنند و در خدمت هویت قرار گیرند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی عنوان کرد: امروزه متاسفانه ایرانیان در شبکه های اجتماعی ، وحدت و انسجام شان را از دست داده اند. به عنوان مثال در قضیه شیوع کرونا، ایرانیان با ساخت طنز و فضای شاد، غم و تلخی کرونا را کاهش دادند. این مساله باعث افزایش امید در میان مردم شد اما متاسفانه وحدت نظری در پس این مسایل وجود ندارد.

به گفته وی هویت، شاه کلید اصلی برقراری این انسجام، وحدت است تا هنگام بروز مسایل اجتماعی و سیاسی دچار تفرقه و پراکندگی نشویم.  

حقیقت هویت باید بدون هیچ دستکاری به نسل جوان منتقل شود

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی افزود:به نظر باید وحدتی از لحاظ نظری، آگاهی، هسته شناختی ما را حمایت و پشتیبانی کند تا بتوانیم در فضای دیجیتال و عرصه های دیگر پراکندگی هایمان را کمتر کنیم. اما بیشتر نگرانی هایمان از این است که آن وحدت نتواند خودش را به تحولات برساند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی تصریح کرد: اکنون سرعت تحولات در شبکه های اجتماعی و فضای دیجیتال بسیار شتابان است. اگر هویت به شبکه های اجتماعی نرسد و برای جوانان مانع تراشی کند، باعث عقب ماندگی ما از این مساله می شود.

وی یادآور شد: جوان باید جوانی و جویایی کند. مهمترین خصلت جوانان، انعطاف پذیری آنهاست. انعطاف پذیری در ذات جوانان وجود داشته و ریشه در حقیقت طلبی آنها دارد. جوانان زمانی که حقیقت را مشاهده می کنند، تنها به حقیقت دل می بندند. این حقیقت طلبی است که جوانان را پایدار، جوینده، منتقد و ستیزه نگه می دارد و در عین حال او را صبور می کند.

سیدشاکری اظهارداشت:غیر جوانان، افرادی که مدعی میراث داری و مراقبت و بزرگتری هستند باید حقیقت هویت ایرانی را بدون هیچ دستکاری به نسل جوان منتقل کنند. ما باید جوانان را دعوت کنیم تا حقیقت هویت ایرانی را بپذیرند و نمی توانیم به آنها بگوییم این حقیقت در کتاب درسی، تلویزیون، سیاست کشور، برنامه آموزش و پرورش و دانشگاه است و شما مجبور به پذیرش آن هستید. این نوع بیان حقیقت قطعا مقاومت جوان را در پی دارد و جوانان نمی توانند با این نوع بیان حقیقت ارتباط برقرار کنند. در نتیجه این مساله گسست نسلی را پدید می آورد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: روش رساندن حقیقت به جوانان باید تابعی از هویت بدون اعمال دستکاری ها باشد. قطعا این روش می تواند جوانان را به سمت هویت دعوت کند. بهترین تجربه این مساله را می توان در دوران دفاع مقدس مشاهده کرد. جوانان ایرانی در آن برهه زمانی احساس کردند نه تنها سرزمین و مرز و بوم شان بلکه هویت ملی و ایرانی شان در خطر است. این هویت را کسی به صورت دستکاری شده به جوانان تحویل نداد. جوانان خودشان با این مساله ارتباط برقرار کردند و بدون هیچ چشم داشتی دفاع از سرزمین شان را وظیفه خود دانستند. اکنون در فضای دیجیتال همه این تجربه ها می تواند باز نمایی و باز تولید شود و در دسترس جوانان قرار گیرد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا