مهم‌ترین رویدادهای نجومی دهه دوم تیر ۹۹

مسوول بخش علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح فردا – چهارشنبه ۱۱ تیر ماه ۹۹ – سیاره عطارد از دید ناظر زمینی در میان خورشید و زمین قرار می گیرد که به آن مقارنه زیرین (سفلی) می گویند. در این زمان فاصله زمین تا خورشید  ۰.۵۶۳ AU، معادل ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.

فاطمه خراسانی افزود : ساعت ۳۰ دقیقه بامداد پنج شنبه ۱۲ تیر، ماه در فاصله زاویه ای ۶.۳ درجه ای شمال و شمال شرق ستاره قلب العقرب (صورت فلکی عقرب) با فاصله زاویه ای ۱۵۰ و ۱۴۸ درجه از خورشید مشاهده می شود.

وی یادآور شد: شنبه ۱۴ مرداد ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح، ماه در گره نزولی قرار می گیرد.  سیارات در چرخش خود به دور خورشید(صفحه فرضی به دور خورشید) گاهی پایین تر و گاهی بالاتر قرار می‌گیرند و در دو نقطه با این صفحه مماس می‌شوند. این دو نقطه را اصطلاحاً گره مداری می‌گویند. مسوول بخش علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران توضیح داد: هرگاه سیاره از قسمت بالای صفحه منظومه شمسی(شمال) به سمت پایین صفحه(جنوب) به این نقطه برسد آن را گره نزولی و هرگاه سیاره از قسمت پایین این صفحه به سمت بالای صفحه به این نقطه برسد آن را گره صعودی می‌گویند. ماه نیز نسبت به صفحه منظومه شمسی تمایل مداری دارد که حدود پنج درجه است و در هر بار چرخش به دور زمین، ۲ بار به گره صعودی و نزولی می‌رسد.

خراسانی خاطرنشان کرد: یکشنبه چهاردهم مرداد ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد ماه در فاصله زاویه ای ۱.۸۸ درجه ای جنوب شرقی سیاره مشتری قرار می گیرد و ساعت ۹ و ۱۴ دقیقه صبح، ماه گرفتگی جزئی یا گرفت نیم سایه ای ماه را داریم که البته این پدیده در ایران قابل رویت نیست.

وی ادامه داد: روز دوشنبه ۱۶ مرداد هم ماه در فاصله ۲.۴۷ درجه ای جنوب سیاره زحل قرار می گیرد. همچنین چهارشنبه ۱۸ مرداد ساعت پنج و ۳۰ دقیقه بامداد سیاره زهره در بیشترین روشنایی خود با قدر ۴.۴۸- درجه در آسمان مشاهده می شود و در ساعت ۱۸ و ۳۰ سیاره زهره در اوج مداری خود قرار می گیرد و بالاخره جمعه بیستم مرداد ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه ماه در فاصله زاویه ای ۴.۱ درجه ای جنوب شرقی سیاره نپتون مشاهده می شود.