سرعت فاجعه‌بار گرمایش جهانی در قطب جنوب

یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران دانشگاه ویکتوریا ولینگتون نیوزیلند با همکاری دانشمندانی از انگلیس و آمریکا، اخیراً گزارش داده‌اند که قطب جنوب از سال 1989 تاکنون، با سرعتی سه برابر سایر نقاط زمین گرم‌تر شده است.

برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای، تیم پژوهشی فوق، داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی و مدل‌های اقلیمی را در خصوص قطب جنوب مورد استفاده قرار داده‌اند.

به گفته این دانشمندان، اتفاق مورد اشاره به دلیل تغییرات اقلیمی طبیعی و همچنین افزایش گازهای گلخانه‌ای اتفاق افتاده است. آن‌ها معتقدند این یافته‌ها می‌توانند مدل‌سازی آینده این تغییرات اقلیمی را در منطقه قطب جنوب بهبود بخشند.

قاره قطب جنوب، دارای یکی از انواع اقلیم‌های کره زمین است که در طول سال، دامنه وسیعی از درجه حرارت را تجربه می‌کند و مناطق مختلف آن، تفاوت زیادی را در این خصوص با یکدیگر نشان می‌دهند. بااین‌حال بیشتر قسمت‌های غرب قطب جنوب و شبه‌جزیره آن، در انتهای قرن بیستم، گرمایش زیاد و کم شدن قطر لایه‌های یخ را تجربه کرده‌اند. در مقابل، خود نقطه قطب جنوب که در عرض جغرافیایی بالاتر و داخلی این قاره واقع شده است، تا سال 1980 روند سردترشدن را طی می‌کرد. ولی از این تاریخ به بعد شروع به گرم شدن کرده است.

به اعتقاد دانشمندان فوق، چنین اتفاقی هم به دلیل روندهای طبیعی تغییرات اقلیمی رخ داده و هم از دخالت‌های انسانی ناشی شده است. هرچند سهم هر یک از این اتفاقات به‌درستی مشخص نیست.

یافته‌های این محققان نشان می‌دهد که گرم شدن شدید قسمت‌های داخلی‌تر قاره قطب جنوب در 30 سال گذشته، عمدتاً به دلیل دمای بالای بخش غربی اقیانوس آرام بوده است که باعث پایین آوردن فشار اتمسفری در مناطقی از قطب جنوب و افزایش جریان هوای گرم به این نواحی شده است.

به گفته محققان فوق، چنین تغییراتی نمی‌تواند صرفاً به دلیل روندهای طبیعی تغییرات اقلیمی رخ داده باشد و به احتمال زیاد، دخالت‌های انسانی در اقلیم کره زمین نیز در این رخداد نقش داشته و باعث شده است که شاهد یکی از شدیدترین روندهای گرمایشی روی کره زمین باشیم.

شایان ذکر است این یافته‌های پژوهشی در نشریه معتبر Nature Climate Change منتشر شده‌اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: Nature Climate Change

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا