مواد مخدر توهم‌زا بزرگترین دغدغه جامعه بشری است

اسکندر مومنی روز یکشنبه در گفتگوبا ایرنا با اینکه به دلیل افزایش تولید شیشه در افغانستان، قیمت آن رو به کاهش رفته است، افزود: بزرگترین دغدغه ما همین افزایش تولید و کاهش قیمت است.

وی ادامه داد: تولید شیشه نیاز به دانش پیچیده شیمی و بین بخشی دارد که از عهده هر کسی برنمی آید. متاسفانه اکنون افغانستان با دانشی که از کشورهای غربی کسب کرده، از سال ۹۷ به تولید کننده شیشه در جهان تبدیل شده است.

دبیر کل ستاد با یادآوری اینکه مواد اولیه شیشه پیش سازها هستند یعنی موادی که در صنایع چندگانه مانند صنعت رنگ اثر گذار هستند، تصریح کرد: علاوه بر دانش، مواد اولیه تولید شیشه هم از کشورهای غربی به افغانستان وارد می شود که عامل افزایش تولید این ماده افیونی شده است.

افزایش قیمت انواع مواد مخدر به جز شیشه

وی با یادآوری اینکه قیمت انواع مواد مخدر افزایش یافته و برخی افزایش صد درصدی داشته به غیر از شیشه، خاطرنشان کرد: در فروردین ۹۹ نسبت به فروردین ۹۸ قیمت همه انواع مواد مخدر افزایش قابل توجهی داشته، به غیر از شیشه که به دلیل افزایش فزاینده تولید، ۴۰ درصد کاهش قیمت داشت.

مومنی افزود: به همین میزان دستگاه اطلاعاتی، مقابله ای، انتظامی و سیاست خارجی در چند جبهه و در همکاری با پلیس و مرزبانان افغانستان وارد عمل شدند که توانستیم به طور قابل توجهی هم قیمت ها و تولید این افیون را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: اوایل سال ۹۸ کاهش قیمت شیشه بیشتر بود اما با اقدامات مقابله ای ایران، تولید در مبدا کمتر شد و باندهای بزرگ ضربه خوردند. به گونه ای که در اوایل سال ۹۸ تولید شیشه نسبت به سال قبل پنج برابر شده بود که در پایان ۹۸ به دو برابر رسید. در حقیقت توانستیم ماه به ماه آن را کنترل کنیم اما همچنان دغدغه عمومی است و همکاری بیشتر برای رفع این معضل، مطالبه ما از کشورهای غربی است.

وی با تاکید بر اینکه مواد مخدر توهم زا بزرگترین دغدغه جامعه بشری است، اظهار داشت: تغییر الگوی تولید مواد مخدر از سنتی به صنعتی، همچنان دغدغه عمومی است.

مهارت آموزی زندانیان مواد مخدر، راهکار بازگشت مفید آنان به جامعه است

مومنی در بخشی دیگر از این گفت وگو، با یادآوری اینکه ۴۰ درصد زندانیان به صورت مستقیم و نزدیک به ۳۰ درصد به صورت غیر مستقیم به دلیل مواد مخدر در زندان ها دوران محکومیت می گذرانند، خاطرنشان کرد: برای توانمندسازی این افراد و بازگشت مفید به جامعه، در مراکزی که به تازگی راه اندازی شده، تلاش کردیم در کنار ترک اعتیاد، مهارت آموزی را هم اضافه کنیم؛ مراکزی همانند مهر سروش، شهید زیادیان و اردوگاه جدیدی که در سازمان زندان ها در فشافویه راه اندازی شده است.

دبیر کل ستاد خاطرنشان کرد: در واقع در کنار مراکز درمان و نگهداری، کارگاه های تولیدی هم هست تا افرادی که به دلیل مواد مخدر زندانی شده اند، حرفه ای یاد بگیرند و تولید کنند که خوشبختانه بخشی از این تولیدات صادر می شوند.ضمن اینکه از فروش این محصولات، بخشی به خود افراد می رسد.

وی با تاکید بر اینکه مهارت آفرینی به این افراد، اعتماد به نفس می دهد تصریح کرد: در سایه این مهارت آموزی، زندانیان وقتی از زندان آزاد می شوند هم می توانند شغل و کسب درآمد داشته باشند و هم جامعه آنان را می پذیرد. در جهت ایجاد بازار فروش محصولات این افراد با برخی از خیرین و اصناف هم صحبت شده است به عنوان مثال در مرکز نگهداری در قم، این افراد صبح به تولید مهر و تسبیح و غیره که نیاز شهر قم است می پردازند و اصناف جهت فروش، از این ها می خرند.

مومنی تاکید کرد: توانمندسازی آسیب دیدگان به تنهایی از عهده دولت بر نمی آید و امکان اینکه دولت به تنهایی بتواند ساماندهی کند نیست. همه جامعه باید پای کار بیایند. در حقیقت توانمندسازی کار جامعه است و وقتی از یاریگران زندگی نام می بریم یعنی همه به هم کمک کنیم و یاریگر باشیم. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا