تک ‌فرزندی ظلم به کودک است

مهدی عسکری‌پور روز یکشنبه در گفتگو با  ایرنا در خصوص آثار و نتایج تک فرزندی بر فرزندپروری اظهار داشت: تک ‌فرزندی ارتباطات و تعاملات اجتماعی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در حقیقت ظلم به کودک است.

وی افزود: تک فرزند از منظر روانی، اجتماعی، عاطفی و همچنین اقتصادی حمایت‌های بی حد وحصر والدین را دریافت و برای دستیابی به اهداف و مقاصد تلاش نمی‌کنند.

عسکری پور با اشاره به یک نظریه در خصوص ترتیب موالی تصریح کرد: تک فرزند همچنین به طور متعارف پرتوقع و پرمدعا می‌شوند؛ رقابت نمی‌کند و بنابراین استقلال و رقابت پذیری آنها کاهش می‌یابد.

این روانشناس همچنین افزود: تک فرزند همچنین در ارتباط با همسر گاه حاضر به پذیرش شریک در برخی موقعیت‌ها (امتیازات) نمی‌شود.

عسکری پور گفت: والدین دارای تک فرزند در تربیت فرزند نیز به دو گروه اساسی تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست رفتار مستبدانه با هدف کسب استقلال و افزایش سختکوشی را تقویت و گروه دوم با توجه به سهولت دستیابی به اهداف و مقاصد و دریافت حمایت‌های بی حد وحصر سبک وسیاق فرزندپروری دوران کودکی خود را تکرار می‌کنند.

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر استبداد و دمکراسی برای این والدین به تعدیل نمی‌رسد و بر این اساس تک فرزندی برای کودک و نوجوان و همچنین والدین توصیه نمی‌شود.

به گفته این مشاور خانواده، این والدین در شمار فرزندان هم گاه خواهان عدم فرزندآوری یا تعداد کثیری از فرزندان به جهت تجربه تک فرزندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تعدد فرزندان سلامت روان و جسارت را تقویت می‌کند، افزود: والدین باید از مزایای تعدد فرزندان آگاه شوند و فرزند پروری را آموزش ببینند.

وی خاطرنشان کرد: زنان باردار نیز پیش از فرزندآوری باید از دوره های آموزشی تربیت فرزند استفاده و تحلیل شخصیت شوند. زیرا در واقع فرزندپروری باید براساس شخصیت والدین انجام پذیرد.

این مدرس ادامه داد: تربیت فرزند پیش از تشکیل نطفه نیز حائز اهمیت است و زوجین قبل از فرزندآوری باید با تربیت صحیح آشنا و از این طریق از آسیب‌ها جلوگیری کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا