تهدید محیط زیست و کشاورزی خوزستان در اثر احداث سد گتوند

عباس پاپی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به مشکلاتی که سد گتوند برای کشاورزی و محیط زیست استان خوزستان به وجود آورده است، گفت: سد گتوند از مرحله مطالعه تا اجرا دارای اشکال است. یعنی اگر مطالعات درستی انجام می شد و طراحی درستی صورت می گرفت، امروز ما با این معضل روبرو نبودیم. زمانی که یک پروژه بزرگ مثل سد گتوند می خواهد طراحی شود باید تمام جوانب مورد بررسی قرار گیرد. جنس خاک، میزان آب، وضعیت اقلیمی منطقه، پوشش گیاهی در پایین دست سد، تاثیراتی که اجرای سد بر اکوسیستم منطقه می گذارد و… از جمله این موارد است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه در بحث سد گتوند فقط به نکات فنی ساخت توجه شده است؛ اینکه سد چقدر ارتفاع داشته باشد، حجم مخزن سد چقدر باشد، اعتبار مورد نیاز برای ساخت سد چقدر است و…. اما اهمیت چندانی به این موضوع داده نشده که گنبدهای نمکی که در دریاچه سد قرار می گیرند، چه اثرات مخربی بر شوری آب و اکوسیستم پایین دست سد دارند. آزمایشاتی که پیش و پس از افتتاح سد گتوند انجام شده، نشان می دهد که این سد باعث افزایش شوری آب خروجی از سد شده است. اگر آب دریاچه سد را در ارتفاعات مختلف بررسی کنید، خواهید دید که در پایین ترین سطوح، شوری آب به حد اشباع رسیده است به طوری که در این سطوح بیش از این نمک قابل حل نیست. اگر این نمک نشت پیدا کند و وارد محیط زیست شود، باعث بروز مشکلات زیادی می شود. الان هم شوری رودخانه کارون به شدت افزایش پیدا کرده است اما فرصت هست که وزارت نیرو برای علاج این مشکل، چاره اندیشی کند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی برای حل این مشکل ارایه شده و به مرحله اجرا هم رسیده است که از آن جمله می توان به روش پتوی رسی اشاره کرد. در این روش یک حایل بین گنبد نمکی و آب ایجاد کرده اند که البته به دلیل نفوذپذیری بالایی که بین گنبد نمکی و دریاچه ایجاد شد، این پتو نشست کرد و این طرح با موفقیت همراه نشد.

پاپی زاده اظهار کرد: اخیرا کارشناسان وزارت نیرو اعلام کردند که با لوله می توان آب شور را انتقال داد اما با بررسی هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که این کار به 10 سال زمان نیاز دارد. صرف این زمان یعنی اینکه شوری آب در این فاصله چند برابر می شود.

وی تاکید کرد: شوری رودخانه کارون در اثر احداث این سد به شدت افزایش پیدا کرده که این مساله باعث تهدید محیط زیست و کشاورزی در سطح استان خوزستان شده است. از 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان خوزستان به عنوان قطب کشاورزی کشور، آب قسمت اعظم آن از رودخانه کارون تامین می شود. ضرر و زیانی که این سد برای آینده کشاورزی استان به وجود آورده به مراتب از منافع آن بیشتر است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: من فکر می کنم وزارت نیرو باید بررسی های لازم را انجام دهد و اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار مراجع مربوطه مثل مجلس قرار دهد. بالاخره باید این سد از نظر هزینه – فایده مورد ارزیابی قرار بگیرد. به نظر می رسد الان این احتمال قوت گرفته که خسارت های سد گتوند بر کشاورزی، محیط زیست، اقتصاد و سلامت شهروندان به مراتب بیش از فواید آن است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا