ادامه طرح تحقیقاتی درمان بیماران فلج مغزی با سلول بنیادی

دکتر مرتضی ضرابی رئیس بانک خون بند ناف گفتگو با مهر اظهار کرد: طبق آخرین آمار، 130هزار نمونه در این بانک به صورت خصوصی و عمومی ذخیره سازی شده است.

وی افزود: سلولهای بنیادی خون بند ناف در درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری کاربرد دارد. در کشور ما بیماری های که منشا خونی داشتند نظیر سرطان خون و تالاسمی‌ با این سلولهای بنیادی موجود در خون بند ناف درمان شده اند.

وی با بیان اینکه تعداد پیوند ها با استفاده از نمونه های خون بند ناف تغییر نکرده ، بیان کرد: بنا داشتیم در یک طرح تحقیقاتی پیوند سلول بنیادی خون بند ناف را برای بیماران فلج مغزی شروع کنیم که به دلیل شیوع کرونا عقب افتاد.

به گفته رئیس بانک خون بند ناف، احتمالا از اواخر تیرماه پیوند سلول های بنیادی در فلج مغزی را در قالب طرح تحقیقاتی آغاز کنیم.

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان ادامه داد:در این طرح تحقیقاتی باید ۳نوبت تزریق برای بیماران فلج مغزی انجام شود.

ضرابی عنوان کرد: باتوجه به اینکه وزارت بهداشت این طرح را مشروط به این کرده که تزریق اول انجام بگیرد و سپس مجوز تزریق های بعدی اخذ شود اکنون تزریق اول انجام شده و وزارت بهداشت مجوز تزریق سلول بنیادی برای بیماران فلج مغزی را داده است.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح تحقیقاتی ۱۲۰بیمار فلج مغزی شرکت می کنند، گفت:فعلا برای همین تعداد مجوز تزریق داریم و بیماران خارج از طرح نمی‌توانند شرکت کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا