ایجاد 17 هزار شغل از محل تسهیلات اشتغالزایی روستایی

وی تصریح کرد: بانک سینا با توجه به ضرورت توسعه اشتغال در کشور و کمک به مناطق روستایی از طریق انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت توسعه روستایی و بنیاد علوی، زمینه اشتغال 17 هزار نفر از جمله جوانان جویای کار را در این مناطق فراهم کرده است. این بانک در سال جاری نیز با تمام توان سعی دارد تا در حوزه تخصیص منابع با نگاه جهش تولید درخشش خوبی داشته باشد.

 معاون اعتبارات و امور بین الملل بانک سینا با بیان آنکه این بانک در سالهای اخیر اقدامات مناسبی را علیرغم رکود اقتصادی در بخش رونق تولید به انجام رسانده است، گفت: بانک سینا با توجه به ضرورت توسعه اشتغال در کشور و کمک به مناطق روستایی از طریق انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت توسعه روستایی و بنیاد علوی، زمینه اشتغال 17 هزار نفر از جمله جوانان جویای کار را در این مناطق فراهم کرده است. این بانک در سال جاری نیز با تمام توان سعی دارد تا در حوزه تخصیص منابع با نگاه جهش تولید درخشش خوبی داشته باشد.

حمداله جمالی ، افزود: طبق تفاهم نامه، این دو نهاد برای پوشش سود تسهیلات از طریق تقبل پرداخت 5 درصد از نرخ سود به صورت یارانه به متقاضی، کمک کردند تا بتوانیم تسهیلات با نرخ سود 8 درصدی به متقاضیان و واجدین شرایط در مناطق روستایی جهت ایجاد کسب و کار پرداخت کنیم. برای اجرای این طرح 15 منطقه در نظر گرفته شد که اولین آن منطقه قلعه گنج در استان کرمان بود و زمینه اشتغال 989 نفر در این منطقه فراهم شد.

وی اظهار داشت: هدف از انعقاد تفاهم نامه همکاری، اعطای تسهیلات بر اساس دو محور اساسی بود. مناطقی که محروم بوده و نیاز مبرم دارند تا تسهیلات در اسرع وقت به آنها پرداخت شود و دیگری مناطق کمتر برخوردار که نیازمند حمایت هستند. بنابراین برنامه‌ها بر اساس این دو دیدگاه نوشته شد.

پوشش 15 منطقه محروم کشور از سوی بانک سینا 

جمالی در خصوص مناطقی که بانک سینا در آن حضور یافته و دارای باجه یا شعبه است، گفت: در حال حاضر 15 منطقه بسیار محروم در استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، کرمان و اردبیل شناسایی و انتخاب شده که در برخی از این استانها، باجه و شعبه بانک سینا نیز مستقر شده است.

 معاون اعتبارات و امور بین الملل بانک سینا در تشریح بخشی از اقدامات این بانک در حمایت از مناطق کمتر برخوردار عنوان کرد: در این حوزه براساس گزارش معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، موفق به ایجاد  17 هزار شغل شویم. در واقع بانک سینا 16 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که حدود 9 هزار میلیارد ریال از این تسهیلات با ایجاد طرح های مختلف به بهره‌برداری رسیده و مابقی با نظارت و پرداخت مراحل سهم الشرکه در مرحله اجرا قرار دارد.

کاهش نرخ سود تسهیلات

این مدیر ارشد بانک سینا در خصوص نحوه همکاری نهادهای مرتبط با تفاهم نامه امضا شده در حمایت از طرح های اشتغالزا گفت: گام بعدی در این حوزه آن است که نرخ تسهیلات را به 4 درصد برسانیم تا تمام اقشار محروم توان استفاده از این تسهیلات را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: رشد تورم در ماه های اخیر، سبب شد برخی پروژه ها با مشکلاتی مواجه شوند چرا که تسهیلات بر اساس قبل از این رشد، محاسبه و پرداخت شده بود اما هیات مدیره بانک سینا در این خصوص تمهیداتی را درنظر گرفت تا بار تورمی برای استفاده کننده تسهیلات، کاهش یابد و پروژه تکمیل شود. بر اساس این تلاش ها بانک سینا در این حوزه  دستاورد خوبی داشته و توانست جایگاه خوبی در کمک به مناطق محروم پیدا کند. 

جمالی در زمینه طرح های حمایتی بانک سینا در مناطق روستایی و محروم افزود: طرح‌هایی که در این حوزه حمایت شده، متنوع است و از صنایع تبدیلی و بسته بندی گرفته تا پرورش دام، صنایع دستی و پتروشیمی را دربرمی گیرد. درحوزه گردشگری و بوم گردی نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است که می تواند به رونق و شکوفایی مناطق اجرای این طرحها کمک کند.  

تخصیص  83 درصدی منابع به بخش تولید

معاون اعتبارات و امور بین الملل بانک سینا در حوزه عملکردی علی الخصوص در زمینه کسب و کار و سهم بازار بانک سینا گفت: بانک سینا با اقدامات مناسبی که در حوزه سرمایه گذاری مولد و اشتغالزا انجام داده، از سوی موسسات رتبه بندی مختلف، حائز رتبه و تقدیر شده است. بانک سینا با نظارت های دقیق و مستمری که بر روند تخصیص منابع دارد، همواره بر روند کیفی آن در جهت ایجاد شغل، رونق و شکوفایی اقتصادی تاکید دارد. 

جمالی در خصوص برنامه های بانک سینا در زمینه تحقق جهش تولید اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه های بانک سینا در سال جاری، همسویی و تلاش برای تحقق اهداف شعار سال یعنی جهش تولید است. به همین منظور، تسریع در رسیدگی به پرونده ها و پروژه ها در دستور کار است تا سریعا مجوزها به شعب صادر شود و تعللی در اجرای پروژه ها شکل نگیرد و اختیارات شعب را با این دیدگاه که تسهیلات الزاما باید در بخش تولید باشد بالا بردیم تا تصمیم گیری هم تسریع شود. همچنین برای تسهیلات زیر 500 میلیون ریال وثایق را بسیار ساده کردیم تا دریافت آن آسان شود. یکی از کارهای مهم دیگر تمرکز زدایی است. اینکه فقط مرکز استان ملزم به پرداخت تسهیلات نباشند بلکه شعب هم به این حوزه ورود کنند. البته سیاست های اعتباری و محصولات متنوعی نیز تدوین و ابلاغ شده که سلیقه طیف های مختلف جامعه را دربرمی گیرد. 

وی تصریح کرد: خوشبختانه با روندی که طی شده، شاهد هستیم که 83 درصد منابع به بخش های مختلف بالاخص تولید اختصاص یافته و کمترین نسبت مطالبات را شاهد هستیم. متوسط نسبت مطالبات در نظام بانکی حدود 13 درصد است و این رقم در بانک سینا 6.7 درصد است که در سیستم بانکی رقم مطلوبی است. با این نگاه  در سال گذشته بر اساس استراتژی رونق تولید، بیش از  150 هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است.

اقدامات بانک سینا در دوران کرونایی 

وی درباره فعالیت بانک سینا در شرایط کرونایی اظهار داشت: در مرحله اول همانگونه که بانک مرکزی اعلام کرده بود اقساط تسهیلات قرض الحسنه به مدت سه ماه از حساب وام گیرندگان کسر نشد و امهال شد. همچنین تسهیلاتی هم برای  یارانه بگیران در نظر گرفته شده بود که با نرخ 4 درصد  پرداخت شد. 

یکی دیگر از تسهیلات، اعطای وام به کادر درمانی بیمارستانها بود که برای کادر پزشکی که واقعا ایثارگرانه زحمت کشیدند و ما قدردان آنها هستیم، در نظر گرفته شده است. همچنین به شرکت هایی دارویی و تجهیزات پزشکی که می توانستند در حوزه کرونا مفید باشند کمک کردیم و تامین منابع مالی برای آنها در نظر گرفتیم و حتی سقف تسهیلات آنها را افزایش دادیم. بانک مرکزی نیز به جهت حمایت از برخی کسب و کارها و واحدهایی که از شیوع کرونا آسیب دیده اند و متضرر شده اند، تسهیلاتی را با تعیین میزان بودجه و اولویتهای مربوطه در نظر گرفته که متقاضیان می بایست از طریق سامانه کارآ آن را درخواست و جهت دریافت اقدام کنند. گروههایی هم که به نوعی متضرر شده اند و امکان پرداخت اقساط تسهیلات بانرخ های مصوب را نداشتند از طریق بنیاد علوی، وام قرض الحسنه دریافت می کنند و به گروههایی مانند تاکسی رانها، ناشران و غیره حدود 2 هزار میلیارد ریال اختصاص داده شد.

بیشترین انرژی را روی دانش بنیانها گذاشتیم

معاون اعتبارات و امور بین الملل بانک سینا به تشریح فعالیت این بانک در حوزه دانش بنیان پرداخت و افزود: بانک سینا انرژی خوبی را روی  شرکت های دانش بنیان گذاشته است. با توجه به نقش این شرکت ها در تولید و اشتغال که دارای جایگاه مهمی در کشور هستند، تسهیلات خوبی نیز از سوی بانک سینا به این شرکتها پرداخت شده و ضمانت نامه‌های زیادی نیز برای آنها صادر شده است. طبق توافقنامه ای که با صندوق نوآوری و شکوفایی امضا شده است بودجه ای حدود 4500 میلیارد ریال برای این بخش در نظر گرفته شده است. طبق آماری که صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه داده، بانک سینا یکی از بانکهای مطرح و تراز اول  در حمایت از شرکت های دانش بنیان است. با کاهش مراحل و فرایندهای اداری، در سریعترین زمان ممکن، این تسهیلات و ضمانت نامه ها به شرکت های واجد شرایط تعلق می گیرد و بر همین اساس از بانک سینا، به عنوان بانک حامی شرکت های دانش بنیان یاد می شود. 

حمدالله جمالی معاون اعتبارات و امور بین الملل بانک سینا در خصوص وضعیت بانک سینا در حوزه بین الملل گفت: متاسفانه به دلیل تحریم های ناجوانمردانه ای که علیه جمهوری اسلامی ایران، وضع شده اقدامات بین المللی کاهش چشمگیری داشته و طبیعتا در عملکردها و فعالیت ها نیز تاثیر داشته است. البته این امر مانع از انجام فعالیت ها و اقدامات بانک در سایر بخشهای عملکردی نشده است. مثلا در حال حاضر اسناد اعتباری و صدور حوالجات و ضمانت نامه های ارزی انجام و از طریق صرافی سینا نیز فعالیت های ارزی پیگیری می شود. خوشبختانه با تلاش همکاران، وضعیت عملکرد بخش ارزی بانک سینا خوب است و بدهی ارزی هم نداریم و کارمزدهای خوبی نیز در این حوزه دریافت شده است. 

انجام فعالیت های مقدماتی و کارشناسی، انعقاد تفاهم نامه، پرداخت تسهیلات و سایر فعالیت هایی که در این حوزه ممکن شده، همه به لطف تلاش های عزیزانی است که قبلا در این حوزه حضور داشته اند و جا دارد از زحمات و تلاشهای یکایک این عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا