آیا مایع ظرفشویی برای ضدعفونی کردن مناسب است؟

همواره این سوال مطرح بوده که در صورت عدم دسترسی به صابون یا مایع دستشویی برای پیشگیری از بیماری کرونا، آیا می‌توان از سایر مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی برای ضدعفونی استفاده کرد و آیا این مواد شوینده همان میزان از پاک کنندگی را دارا هستند؟

با توجه به اینکه یکی از روش های عمده انتقال ویروس کرونا، تماس دست های آلوده با دهان، بینی و صورت است، شستشوی دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی و در صورت عدم دسترسی به آنها، استفاده از پاک کننده هایی بر پایه الکل توصیه شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا بیان کرده است که شستن دست ها با آب و صابون مؤثرترین روش پیشگیری از بیماری کووید – ۱۹ در زمان شیوع این بیماری است اما در صورت کمبود یا عدم دسترسی به صابون یا مایع دستشویی می توان از مایع ظرفشویی یا سایر شوینده ها نیز استفاده کرد.

گروه شیمی دانشگاه کنتاکی بیان می کند که سایر شوینده ها همچون مایع ظرفشویی نیز می تواند برای ضدعفونی کردن پوست به کار رود. این قبیل شوینده ها نیز حاوی مولکول ها و ساختارهای صابونی هستند و تحریکات پوستی کمی به دنبال دارند و با توجه به اینکه لایه چربی، برخی ویروس ها نظیر کرونا و سایر میکروب ها را احاطه می کنند، مایع ظرفشویی نیز سبب حذف ویروس ها از سطح پوست و حتی از بین رفتن آنها می شود.

یکی از موثرترین روش ها در مقابله با بیماری کووید ۱۹، شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی است. اما از آنجا که مایع ظرفشویی به طور معمول، برای تمیز کردن ظروف مورد استفاده قرار می گیرند، به این معنی نیست که نمی تواند دست ها را تمیز کند.

مایع ظرفشویی می تواند میکروب ها را از بین ببرد و قادرند روغن های طبیعی را از روی دستان شما پاک کنند. اما به ویژه در افراد مستعد خشکی پوست و اگزما ممکن است تحریکات پوستی به دنبال داشته باشند. با این وجود در صورت کمبود یا عدم دسترسی به صابون یا مایع دستشویی می توان از مایع ظرفشویی نیز استفاده کرد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا