واردات چوب برای مقابله با قاچاق و برداشت بی رویه از جنگل ها ضروری است

معصومه ابتکار در نشست مشترک بررسی راهکارهای حفاظت از جنگل های ایران افزود: به رغم مصوبه دولت در کاهش تعرفه واردات و عوارض گمرکی اما چالش های موجود در این زمینه مرتفع نشده است.وی با یادآوری تفاوت های میان شرایط اقلیمی ایران و اروپا گفت: طرح های مدیریت و حفاظت از جنگل ها در ایران باید بر مبنای شرایط اقلیمی فعلی که بدترین نوع تاثیرپذیری از افزایش گرم شدن زمین، تغییرات اقلیم و خشکسالی است، بومی سازی شود.

ابتکار تشکیل کمیته ویژه جنگل ها در زیرمجموعه کارگروه های آمایش استان ها را از دیگر اقدامات موثر برای رفع چالش های موجود برشمرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت انجام فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی و آسیب شناسی تاکید کرد که بتواند تفاوت میان وضعیت جنگل های حفاظت شده با غیرحفاظت شده مانند جنگل خشکه داران مازندران را روشن کند.

*** تنوع، مبنای پایداری و حفظ اکوسیستم است

وی با اشاره به جنگل های دست کاشت گفت: این جنگل ها بیشتر درختکاری است تا ایجاد جنگل زیرا تنوع لازم و شرایط اکوسیستم طبیعی را ندارد در حالی که مهمترین اصل برای سازمان حفاظت محیط زیست، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری است و تنوع، مبنای پایداری و حفظ اکوسیستم به شمار می رود.
معاون رییس جمهوری عدم توجه به حفظ تنوع گیاهی را از نگرانی های سازمان حفاظت محیط زیست در ایجاد جنگل های دست کاشت دانست و گفت: ضرورت دارد این موضوع نیز در طرح های مدیریت و حفاظت از جنگل ها مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار یکی از نقاط قوت مصوبه دولت در 16 دی ماه 92 مبنی بر تنفس جنگل ها را تلاش برای یافتن طرح های جایگزین همچون طبیعت گردی و گردشگری جنگلی پایدار اعلام کرد و افزود: شرایط بازدارنده منجر به ایجاد خلاقیت می شود.وی از بیانات رهبری در 17 اسفندماه سال گذشته به عنوان نقطه عطفی برای مبارزه با جنگل خواری و قاچاق چوب یاد کرد و گفت: پس از این سخنان راهگشا، کارگروه ویژه ای در قوه قضائیه با همکاری تمام دستگاه ها و نهادهای مسوول برای بررسی و مقابله با تخریب جنگل ها، قاچاق چوب، تغییر کاربری اراضی جنگلی و جنگل خواری به صورت جدی، شروع به فعالیت کرد.

*** حرکت به سمت شاخص های پایداری راهکار توقف روند تخریبی اراضی جنگلی

معاون رییس جمهوری از گردشگری پایدار به عنوان یک ظرفیت بزرگ به ویژه در بحث جنگل های طبیعی نام برد و اظهار کرد: به منظور توقف روند تخریبی اراضی جنگلی کشور باید به سمت شاخص های پایداری حرکت کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دولت یازدهم به واسطه نگاه فرابخشی که به محیط زیست دارد، بهترین فرصت را برای ایجاد سازوکارهای قانونی به منظور جلوگیری از تخریب جنگل ها ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: پیگیری و تدوین طرح های جایگزین قاچاق و فروش چوب همچون واردات چوب از جمله وظایف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است که باید به صورت همزمان با مصوبه دولت دنبال شود.

*** ضرورت مدیریت فرابخشی جنگل ها

در ادامه باریس مجنونیان استاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر این موضوع که روش های فعلی مدیریت و حفاظت از جنگل ها کارآیی لازم را ندارد، تغییر این روش ها و جایگزینی آن ها با روش های نوین را ضروری دانست.

مجنونیان ضمن اشاره به ضعف های مالی و ساختاری سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: حفظ اکوسیستم نیاز به مدیریت یکپارچه و هماهنگ و تجمیع ظرفیت سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست دارد.
این استاد دانشگاه با ابراز تاسف از فرصت سوزی های صورت گرفته برای واردات چوب به رغم همسایگی ایران و روسیه به عنوان معدن چوب، اظهار کرد: واردات چوب از جمله بهترین روش ها برای شکستن قیمت چوب است.تقی شامخی استاد دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به برخی نواقص مصوبه دولت در 16 دی ماه 92، گفت: تدوین طرح های مدیریت و حفاظت جنگل ها از جمله مهمترین اقدامات برای حفظ این اکوسیستم مهم است.
شامخی با تاکید بر اینکه طرح جنگل ها نباید متکی به چوب باشد، تصریح کرد: جنگل برای تولید مستمر نیاز به طرح های مدیریت و حفاظت دارند.
این استاد دانشگاه با انتقاد از تفکیک مدیریت گونه های گیاهی و جانوری و مناطق مختلف و برشمردن آسیب های حاصله از این شیوه مدیریتی، تنها راه حفظ جنگل های ایران را مدیریت یکپارچه و فرابخشی دانست.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ درختان افتاده به عنوان زیستگاه های جدید، تصریح کرد: کشوری که سرشار از منابع نفت و گاز است برای تامین منابع ارزی خود نباید به جنگل فکر کند.شامخی افزود: جنگل کاری های جدید تنها با گونه های بومی و با تاکید بر ضرورت حفظ تنوع گونه ها صورت می گیرد.
همچنین حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امورمناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه با اعلام برخی از فعالیت های صورت گرفته در کمیته صیانت از جنگل ها، گفت: چوب فروشی راه نیل به مقصود در بحث حفظ جنگل ها نیست.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا