۱۳ دانشگاه کشور بر آموزش مجازی تاکید کردند

این دانشگاه های بزرگ کشور در بیانیه‌ای تاکید کردند که تدوین اصول مشترکی برای برنامه‌ریزی در چارچوب مصوبات مراجع قانونی، به انتظام بهتر امور و انجام مناسب‌تر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در نیمسال اول سال تحصیلی آینده منجر می‌شود. به همین دلیل با توجه به عدم قطعیت‌ها در ارتباط با گستردگی و چگونگی شیوع بیماری کویید ۱۹ در ماه‌های آینده و نیز تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌ریزی این دانشگاه‌ها برای نیمسال اول سال تحصیلی آینده، مبتنی بر برنامه‌ریزی برای بدترین شرایط است.

همچنین بر این اساس، برنامه‌ریزی برای ارائه همه دروس نظری در نیمسال اول سال تحصیلی آینده با فرض اجتناب ناپذیر بودن آموزش الکترونیکی در نیمسال مذکور است.

این درحالی است که اساتید باید محتوای دروس ترم آینده خود را با فرض الکترونیکی بودن آموزش تهیه کرده و آمادگی‌های لازم برای استفاده از سامانه‌های مورد استفاده در دانشگاه را داشته باشند.

همچنین اساتید باید پیش‌بینی و آمادگی لازم برای ارزیابی دانشجویان به صورت مستمر در طول نیمسال و کاهش سهم نمره آزمون پایان ترم در تعیین نمره نهایی را داشته باشند. البته بخشی از فعالیت‌ها در طول تابستان، معطوف به ارتقای زیر ساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای آموزش و ارائه خدمات الکترونیکی خواهد بود.

در ادامه این بیانیه برای کاهش اثرات منفی شرایط فعلی بر فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها،‌ نکاتی در نظر گرفته شده که به این شرح است:

به منظور انجام مؤثرتر کارهای پژوهشی و راهنمایی دانشجویان، به ‌خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اعضای هیأت علمی، حضور حداکثری در محل کار خود داشته باشند. هرگونه کاهش حضور برنامه‌ریزی شده اساتید، منوط به وجود الزامات اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلام رسمی دانشگاه خواهد بود.

مواردی نظیر برگزاری جلسات گروه‌های آموزشی، امتحان جامع دانشجویان دکتری و دفاعیه‌های پروپوزال، پایان‌نامه و رساله، باید به صورت حضوری با رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شوند. البته لازم است زیرساخت‌های لازم برای انجام این فعالیت‌ها بصورت غیرحضوری فراهم و آماده بهره برداری باشد تا در صورت ضرورت مورد استفاده قرار گیرند.

برنامه‌ریزی و مساعدت لازم برای حضور دانشجویان بومی در دانشگاه، بخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی، به نحوی سازگار با امکانات دانشگاه و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، از فعالیت‌های مهم و شاخص در نیمسال اول سال تحصیلی آینده خواهد بود.

به رغم وجود مشکلات متعدد در هر دو حوزه برنامه‌ریزی و اجرا، باید تلاش شود که از تعلیق و انباشتگی فعالیت‌ها، به خصوص در ارتباط با برگزاری دروس عملی و یا انجام اقدامات لازم برای دانش آموختگی، اجتناب شده و بخشی از ظرفیت‌های خوابگاهی و رفاهی دانشگاه در طول تابستان و نیز نیمسال اول سال تحصیلی آینده به این امور اختصاص یابد.

سید حسین حسینی (معاون آموزشی دانشگاه تهران)، ابوالفضل واحدی (معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران)، محمدرضا کلباسی (معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس)، داود رشتچیان (معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف)، علی اکبر افضلیان (معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی)، سید محمدحسین کریمیان (معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر)، رضا پیش قدم (معاون آموزشی دانشگاه فردوسی)، حسین خادمی (معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان)، باب‌اله حیاتی (معاون آموزشی دانشگاه تبریز)، یوسف شاقول (معاون آموزشی دانشگاه اصفهان)، شجاع احمدوند (معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی)، علی اشرفی زاده (معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) و علیرضا افشاری فر (معاون آموزشی دانشگاه شیراز) امضاکنندگان این بیانیه بودند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا