تشكيل بنياد نوبل

  • تشكيل بنياد نوبل

آلفرد نوبل، شيمي‏دان و مخترع سوئدي در 21 اكتبر 1833م به دنيا آمد. وي تحصيلات ابتدايى را در استكهلم و تعليمات عالي را در سنپترزبورگ گذرانيد و علاوه بر فراگيري رشته‏ هاي زبان و شيمي توانست گواهينامه‏ هايى در زبان سوئدي، روسي، انگليسي، فرانسوي و آلماني دريافت نمايد.وي پس از سفري به كشورهاي اروپايى، در سال 1863م به سوئد بازگشت و سال بعد از آن در پي آزمايش‏هاي مكرر موفق شد تا ديناميت را به عنوان مهيب‏ ترين مواد منفجره اختراع نمايد.

كسب درآمدهاي فراوان و گسترش سرمايه نوبل از يك طرف و بهره برداري از اختراع اصلي وي، ديناميت، در جنگ و خون‏ريزي باعث شد تا وي در وصيت نامه ‏اي كه به تاريخ 27 نوامبر 1895م تدوين نمود سود ناشي از سرمايه ‏گذاري دارايى ‏هايش، به افراد و دانشمندان رشته‏ هاي فيزيك، شيمي، پزشكي، ادبيات و صلح اختصاص دهد. اين وصيت‏نامه پس از مرگ وي باز شد و پس از حل اختلافات وراث و نيز كشورهاي محل سرمايه ‏گذاري نوبل، سرانجام در 29 ژوئن 1900م، پادشاه سوئد تأسيس بنياد نوبل را اعلام نمود.

در نهايت، جايزه نوبل كه مبلغ آن، يك ميليون دلار است، از سال 1905م به فيزيك‏دانان، شيمي‏دانان، پزشكان، نويسندگان برجسته و اديبان و مناديان صلح در سراسر جهان اهداء شد و از كارهاي علمي، ادبي و انسان‏ دوستانه آنان، بدين وسيله تقدير به عمل آمده است. هرچند جوايز نوبل در طي يك‏صد سال گذشته، ازبزرگان بسياري تجليل به عمل آورده و كارهاي علمي و خدمات آنان به عالم بشريت را ستوده است ولي در برخي موارد، آلت دست سياست‏مداران و گروه‏ هاي فشار بين‏المللي قرارگرفته و اعتبار آن زير سؤال رفته است. جايزه نوبل همچنان ساليانه توسط هيأت ‏ها و كميته ‏هاي تخصصي اهدا مي‏گردد.

  • آزمایش نمونه اولیه رایانه شرکت اپل موسوم به Appel I

نمونه اولیه رایانه شرکت اپل موسوم به Appel I توسط استیو وازنیک، مخترع و دانشمند آمریکایی و از موسسان شرکت اپل در 29ژوئن 1975 آزمایش شد .

  • عرضه گوش هوشمند آیفون (iPhone)

آیفون یک گوشی هوشمند تلفن همراه است که در روز 29 ژوئن 2007 (۹تیر۱۳۸۶) توسط استیو جابز، مدیر عامل وقت شرکت اپل معرفی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا