اندازه گیری و ثبت مواد در مقیاس نانو با کمک دانش ایرانی

محققان ایرانی توانستند با اتکا به دانش ایرانی و بومی سازی انواع مدل های مختلف دستگاه نانوسکوپ ،ایران را صاحب این فناوری کنند؛ اکنون ایران با دستیابی به این تکنولوژی به جمع6 کشور صاحب این فناوری پیوسته است.

کسب چنین دستاوریی بهانه‌ای شد تا گفت و گویی با دکتر سید عباس شاه مرادی، دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس از دانشگاه صنعتی شریف و فارغ التحصیل رشته مکانیک کاربردی در مقطع دکترا از دانشگاه ایمپریال کالج لندن و مدیر شرکت تولید کننده این دستگاه( آرا پژوهش) انجام دهیم.

نانوسکوپ چیست و چه کارایی دارد؟

نانوسکوپ دستگاهی است که می تواند یک شی را در ابعاد یک میلیوم میلی متر اندازه گیری و در مقیاس اتمی و مولکولی تصویربرداری کند.

چه ضرورتی باعث شد که شما به فکر ساخت انواع مختلف این دستگاه بیافتید؟

امروزه این فناوری پیشرفته درعلوم مختلف ژنتیک، پزشکی، داروسازی،شیمی، فیزیک، الکترونیک و مکانیک، علوم کشاورزی، صنایع غذایی و… کاربرد فراوانی دارد. به عنوان مثال دندانپزشکان برای بررسی میزان فلوراید و داروهای مصرفی روی سطح مینای دندان و باستان شناسان برای مشاهده سنگ های قدیمی و آثار باستانی در مقیاس نانو اتم نیاز به استفاده از این دستگاه دارند. ضرورت این امر باعث شد تا ما به فکر ساخت این دستگاه بیافتیم. فناوری که تنها در انحصار چند کشور اروپایی و آمریکا و روسیه است.

چه مزیتی این دستگاه را نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی متفاوت کرده است؟

مهمترین مزیت این محصول بومی سازی و قیمت ارزان آن نسبت به نمونه های مشابه است؛ هم اکنون نمونه های خارجی این دستگاه در بازار به قیمت 30 هزار میلیون دلاربه فروش می رسند در حالی که قیمت این محصول 30 تا 40 درصد ارزان تر از نمونه های مشابه خارجی است. از سوی دیگر نمونه های مشابه خارجی تنها دو مدل دارند اما ما توانسته ایم گزینه‌ها و مدل‌های بیشتری از این دستگاه ارایه دهیم. یکی دیگر از مزایای کالاهای ما خدمات پس از فروش این دستگاه ها است. متاسفانه هم اکنون خیلی از دستگاه های خارجی به علت جزیی ترین مشکلات از کار افتاده اند زیرا متخصص مربوط به این دستگاه در کشور وجود ندارد و حداقل تا آمدن یک متخصص 1تا2 ماه زمان نیاز است.

آیا کیفیت محصولات شما با نمونه‌های مشابهg برابری می کند؟

دستگاه های تولید شده ما به دلیل شفافیت تصویر و رزولیشن بالا نه تنها برابری می کند بلکه از کیفیت مطلوب تری نسبت به محصولات خارجی برخور است.

این دستگاه هم اکنون در چه مرحله ای به سر می برد؟ آیا به تولید انبوه و تجاری سازی رسیده است؟

این محصول حاصل 8 سال تلاش بی وقفه محققان این مجموعه است. این محصول برای نخستین بار همزمان با طلوع سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصلی امام خمینی در نمایشگاه دستاوردها رونمایی شد و اینک پس از گذشت چند سال به مرحله تجاری سازی رسیده است.

شما برای تجاری سازی این محصول چه موانعی را پشت سر گذرانده اید؟

مهمترین مشکل ما دستیابی به بازار داخلی است. حمایت مالی شدن مانند گرفتن وام از سوی دولت برای ما خاصیتی ندارد. تنها ما را تبدیل به بدهکار بانکی می کند. در حقیقت فراهم کردن بستر مناسب از جمله مهمترین حمایت های دولتی است. جای بسی تاسف است که این پول به جای صرف شدن در این پارک فناوری به صورت دلار به جیب شرکت های خارجی می رود. در حالی که می توان با گسترش این فناوری ضمن اشتغال زایی بیشتر از رفتن نخبگان کشور به خارج از کشور به دلیل جاذبه های علمی جلوگیری کرد.

توقع خاصی از دولت برای تقویت این امر دارد؟

دولت می تواند با فراهم کردن شرایط لازم برای حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های خارجی، کمک بزرگی به صادرات محصولات داخلی کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا