کاهش پیامدهای سوانح طبیعی با اتکا به ظرفیت های کشور

تامین حجم بالایی از سرپناه موقت در زمان کوتاه و در شرایط مختلف جغرافیایی مسائل فراوانی را هم برای مردم آسیب دیده و هم برای مسئولین ایجاد کرده است. با توجه به مسائل موجود در مرحله اسکان موقت و محدود بودن نمونه هایی که در شرایط مختلف، زمان کوتاه و تعداد زیاد قابل اجرا باشند، کمبود طرح هایی که بتوانند به گزینه های اجرایی مبدل شوند، احساس می شود.

اهمیت این مساله باعث شد تا سال گذشته جشنواره ملی با عنوان مسابقه طراحی اسکان موقت پس از سوانح طبیعی سیل و زلزله در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شود.

هدف از این مسابقه دستیابی به طرح هایی برای سرپناه موقت پس از سوانح طبیعی (سیل و زلزله) است که قابلیت پاسخگویی در شرایط مختلف اقلیمی و جغرافیایی ایران و همچنین تولید انبوه و برپایی در زمان کوتاه را داشته باشد. آنچه در این جشنواره در نظر گرفته شده امکان اجرایی بودن طرح ها با توجه به توان و ظرفیت های موجود در کشور است.

در نهایت امروز بعد از ظهر داوری 90 طرح ارسالی به این جشنواره با داوری«مهندس مهدی چمران، رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران»، «دکتر حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری شهرداری تهران»، « مهندس امامی، مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران»، «دکتر سید بهشید حسینی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی»، «دکتر علی عسگری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی»، «دکتر هانی منصور نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ» در دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد. در نهایت حدود ده طرح برتر نیز به مرحله نهایی راه یافتند.

جزییات اجرایی ساده، قابلیت حمل و نقل آسان، قابلیت نصب سریع و آسان، استحکام و پایداری سازه ای، قابلیت انبار و بسته بندی در حداقل فضا، بهینه بودن از نظر هزینه مصالح مصرفی، امکان جمع آوری و برپایی آسان و استفاده مجدد، تامین استانداردهای ابعادی برای سکونت با سطح اشغال کمینه (سطح اشغال حداکثر 15 مترمربع)، قابلیت تطبیق با شرایط اقلیمی و ایجاد آسایش محیطی (محافظت در مقابل سرما، گرما، باد و نزولات جوی)، قابلیت نصب بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و نیروی کار متخصص و امکان مشارکت پذیری مردم در برپایی سازه از جمله معیارهای ارزیابی طرح های این جشنواره محسوب می شوند.

گفتنی است، در این مراسم دکتر علی حسنی، معاون پشتیبانی دانشگاه علم و فرهنگ عنوان کرد: هم اکنون براساس رتبه بندی موسسات سایمگو در سال ۲۰۲۰ از نظر تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی، دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی پس از پنج دانشگاه علوم پزشکی و چهار دانشگاه تهران، شریف، صنعتی امیر کبیر و تربیت مدرس، در رتبه دهم قرار گرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ این دانشگاه، اخذ مجوز نخستین پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی است. همچنین دانشکده هنر این دانشگاه نیز طی سال های اخیر با حضور در نمایشگاه های مختلف مد و لباس مقام آور بوده و رتبه یک تا سوم را به خود اختصاص داده است. از دیگر حوزه های فعال این دانشگاه، حوزه معماری و مهندسی معماری است که امیدواریم با برگزاری این جشنواره به نتایج دلخواهی پیرامون اسکان موقت هموطنان مان پس از ایجاد سوانح طبیعی سیل و زلزله برسیم و مشوق دانشجویانی باشیم که این آثار هنری را ارسال کرده اند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا